Пет основни тенденции в PR-а и маркетинга
11.10.2012 | 13:58
Пет основни тенденции в PR-а и маркетинга
Ръководството на една от най-големите мнеждународни PR агенции определи бъдещите тенденции в бранша

Провикарени от бързата промяна на технологиите, които определят донякъде и начина ни живот и навиците ни, се променят и стратегиите на маркетинг и PR специалистите. Какви са тенденциите в близко и по-далечно бъдеще разкриват от комуникационната агенция Porter Novelli.

Еволюция на представянето


След като социалните медий навлязоха стабилно на работното място, използването на традиционните средства за комуникация като електронна поща ще продължи да намалява. Видеото в близко бъдеще ще се превърне в стандарт, т.е. ще гледаме повече видео събития и видео материали.

"Какво означава това за комуникацията? Светът се движи  към малки, лесно-смилаеми откъси информация, които са от изключително значение за конкретни аудитории. След 40 години никой няма да споменава цифровите канали повече. Медийните инструменти и канали ще се променят, но винаги ще намираме начини за достигане до целевата аудитория. Комуникаторите трябва да бъдат достатъчно умни – винаги – и да бъдат там, където е аудиторията. Успешните комуникатори ще продължат да проучват, разследват и експериментират с най-новото, за да сме подготвени за следващия голям пробив", коментира Карен ван Берген - старши съдружник, управляващ директор, Ню Йорк.

Хората все още ще бъдат изслушвани

Силата да се публикува в световен мащаб е в ръцете на всеки със смартфон – затова и ако лидерите на мнение не изслушват, ангажират, предвиждат и реагират адекватно на потребителите, това ще има тежки последици за тях.

През следващите няколко години ще се увеличат възможностите за глобализация на дадена история – или глас на компания/марка – чрез комуникациите и социалните медии. Глобалното публикуване ни позволява да обединим световните пазари или да хомогенизираме пазарите, така че цялостното преживяване на потребителите е едно и също, без значение къде се намират по света.

Въпреки че има свобода по отношение на начина, по който се създава съдържание, винаги ще има нужда от независими, външни организации. Новинарските организации ще продължат да съществуват, но въпросът е как ще предоставят новините. Някои от тях вече се намират само в интернет. Електронните медии ще се запазят, но въпросът е дали съдържанието ще бъде доставяно чрез вашия телевизор, компютър или таблет, или чрез някои по-нови, все още несъществуващи устройства. Преходът в концепцията на съдържанието вече е направен.

Работата ни като стратегически комуникатори се е развила отвъд обикновената PR индустрия, която хората си мислят, че познават, а именно съобщенията за пресата и традиционната подкрепа при връзката с медиите. Тъй като съдържанието се е променило, средата и каналите също са се променили. Затова трябва постоянно да се контролира дискурса, историята – по целия свят – и да се развива със средата, както и да се разбере какви са каналите за комуникация, за да сме сигурни, че достигаме правилната аудитория, по всяко време и навсякъде”, твърди Рич Клайн Старши партньор, глобален ръководител „Технологии/Цифрови канали“.

Влияние от самото начало

Значението на лидерите на мнение само ще продължи да расте и, за да се създаде истинска ангажираност около марката, трябва да сe приеме фактът, че потребителите правят марката. Марката трябва да се възприема като динамично сътрудничество между компанията, общността и лидерите на мнение. Това подчертава необходимостта от експерти/специалисти, които могат да помогнат за ориентиране сред цялата информация, която съществува днес – защото всеки е генератор на информация.

"Истината е, че това вероятно е смъртта на PR генералистите, каквито ги познаваме днес. Красотата на практикувания днес PR се основава на факта, че можем бързо да се сдобием с ноу-хау и и да придобием знание с течение на времето. Можем да преминаваме от една област в друга, но в бъдеще това ще става много по-трудно. Днешните генералисти ще бъдат нещо като архитекти в бъдеще, които наемат специалисти да работят по плана", смята Майкъл  Рама Изпълняващ  длъжността изпълнителен директор.

Възходът на мобилните канали

Рекламите, „харесванията“ във Фейсбук и положителни истории са желателни, но това, което се случва в последните 3 метра преди касата в магазина, наистина оформя бизнеса. Мобилните канали имат огромна възможност да повлияят на избора на продукт в магазина и на импулсните покупки. Маркетолозите обаче трябва да мислят извън обичайните заподозрени като Туитър и Фейсбук. Последните 3 метра на мястото на покупка ще бъдат мястото, където клиентите ще бъдат спечелени и загубени.

Медийните и маркетингови фирми точат ножовете си за този пазар, който възлиза на няколко милиарда долара. Очаква се всеки, който заеме силни позиции там, да държи ключовете за социалния/цифров замък на клиента. Ключови думи за тази нова среда и връзки въз основа на профила са анализи чрез симулации и прогнози, прогнозно профилиране, добавена реалност, мобилно взаимодействие, разположение в магазина, мобилен маркетинг, осведоменост за местоположението, излъчване на профила, мобилни талони за намаление и клиентски препоръки, центрирани около SoLoMo (социални, локални, мобилни канали).

Бъдещето е SoLoMo. За потребителя, джобното устройство, било то смартфон, таблет или дори часовник, е прозорец към света, както и най-доходоносната и вероятна точката на влизане. Комуникацията ще бъде управлявана чрез интерактивни приложения, интелигентни браузъри и профилно-адаптивни смартфони. Телефоните вече са се превърнали в банки, пресцентрове, офиси и комуникационни центрове. Гледайки напред, в областта на здравеопазването, автоматизацията дома и промишлеността, фитнеса и бързооборотните стоки, преносимите устройства са ключът към съкровището.  

"Традиционните връзки с обществеността и комуникациите трябва да бъдат преосмислени изцяло предвид бързото намаляване на въздействието на комуникацията чрез пресата и журналистите. Комуникациите марка-общност и общност-общност изместват традиционния модел бизнес-бизнес и бизнес-потребители. Комуникациите, които не са бързи, не са ориентирани към общността и не са мобилни, губят значение. Звездите на следващото поколение PR специалисти са хора с усет за най-новите технологии – за добавена реалност, за клиентски препоръки, за контрол на масата, сътрудничество и финансиране от страна на потребителите, за профилиране и за мобилни платформи", коментира Люк Мисин - старши съдружник, управляващ директор, Брюксел и Париж.

Китай – новия ключов играч

Китай продължава да привлича марки, които искат да стъпят на китайския пазар, където те се надяват да постигнат огромен ръст на продажбите. Докато връзките с обществеността в Китай традиционно не са много развити, все по-често виждаме две явления: включването на навлизането на пазара в PR програмите и изключителния ръст на социалните медии. Връзките с обществеността вече не се ограничават с традиционните печатни медии, съобщения за знаменитости и мащабни откривания и са станали много по-нюансирани, играейки съществена роля при представянето на марки на китайския пазар.

Освен това, степента, в която социалните медии изпреварват традиционните медии в Китай, е поразителна. Клиентите желаят стратегии и програми, насочени най-вече към социална ангажираност и след това към традиционните медии. Традиционните измервания на размера на материалите в целевите издания вече почти не съществуват, заменени от социално съдържание, което може веднага да бъде харесано, коментирано и споделено в световен мащаб в различни социални платформи.

Все по-често клиентите изискват да работим с няколко различни агенции, защото PR агенциите рядко разполагат с подходящата инфраструктура за удовлетворяване на всички изисквания на клиента. В резултат на това, ставаме свидетели на по-малко формализирани екипни структури и гъвкавост, която не сме виждали преди в нашата дейност – хора, които имат способността и възможностите да работят заедно в различни агенции и които имат различни функции в съответствие с ролята, която трябва да играят.

"Относно бъдещето в Китай, наистина най-важната сфера на растеж ще бъде навлизането на пазара. Това е нещо, по което работим вече пет години и което придобива все по-голямо значение, след като връзките с обществеността заемат по-централна, свързваща роля по отношение на ценовата стратегия, стратегията и избора на канал и отношенията с правителството и регулаторните органи. Тази роля започва да става все по-важна и по-всеобхватна в тази област.

Втората сфера, която ще продължи да се развива, са социалните медии. В Китай се наблюдава висок ръст при използването на различни канали – те продължават да се припокриват и да се развиват. Въпреки че през последните няколко години бяхме доволни да работим със съдържание на месечна основа, например, то вече гледаме на социалните медии като постоянен експеримент за изслушване и реагиране, и именно така смятам, че нещата ще се развият и в бъдеще", е мнението на Джон  Орм Старши партньор, председател, Porter Novelli Китай.

Водещи
Всички материали
Най-четени
Aкценти