При покупка българските потребители се съветват с приятели за марката
08.04.2019 | 16:20
econ.bg
При покупка българските потребители се съветват с приятели за марката
Когато се чудят стока от коя марка да купят, българските потребители се ръководят основно от мнението на приятелите, а не на известните личности, които използват определена марка. Това показват резултати от проучване в България на GfK

Когато се чудят стока от коя марка да купят, българските потребители се ръководят основно от мнението на приятелите, а не на известните личности, които използват определена марка. Това показват резултати от проучване в България на GfK като част от глобалната програма Superbrands за 2019 г.

Участвали са 2095 мъже и жени, ползващи интернет.

Общо 71% от участниците в анкетата са казали, че пита приятели за марката преди да купуват, за 61% е важна конкурентната цена, добрите рекламни кампании и положителните оценки в медиите влияят при избора на 45%. За едва 30% от отговорилите е важно дали марката има програми за лоялни клиенти, само 9% се ръководят в избора си от мнението на известни личности. Участниците в анкетата са давал повече от 1 отговор.

55% от участниците в онлайн гласуването биха платили до 25% допълнително за любимата си марка, като 31% от тях са склонни да платят до 10% допълнително. 6% биха платили дори двойно, докато една четвърт (23%) от

участниците не биха платили допълнително. Хората над 45 г. преобладават сред нежелаещите да доплащат, докато участниците на възраст 18-35 г. са по-склонни да заплатят допълнително до 25% арка в сравнение с по-възрастните.

Марковата стока е гаранция за висококачествен продукт за 86% от анкетираните. Дори когато се търси най-добрата цена е важно марката да се харесва от пазаруващия (според 79% от попълнилите онлайн оценката). На трето място при характеристиките, определящи покупката на маркови продукти се нарежда сигурността, която марката дава, когато потребителят не познава добре стоката или услугата.

Сред критериите при оценката на дадена търговска марка най-ценено се оказва това дали марката се грижи за своите потребители - за 63%, и страната на произход на марката - 61%. Между 30 и 40 на сто се интересуват дали компанията - собственик на марката е етична и дали се грижи за опазването на околната среда. За всеки четвърти е важна политиката на компанията към служителите, за всеки пети - социалните ангажименти.

Ето кои са най-силните марки на българския пазар според Superbrands:

GOOGLE 1 Интернет (търсачка)

COCA-COLA 2 Напитки – безалкохолни

ADIDAS 3 Облекло и обувки

FACEBOOK 4 Социална мрежа

OMV 5 Търговия с горива

ARIEL 6 Стоки за бита

BOSCH 7 Електродомакински уреди

BTV 8 Медии – телевизия и радио

LAVAZZA 9 Напитки – кафе и чай

ДЕВИН 10 Напитки – безалкохолни

LIDL 11 Търговски вериги и центрове

HEINEKEN 12 Напитки - бира

SAMSUNG 13 Технологии

BMW 14 Автомобили

NIKE 15 Облекло и обувки

NESCAFE 16 Напитки – кафе и чай

APPLE 17 Технологии

КАУФЛАНД 18 Търговски вериги и центрове

VIBER 19 Интернет (комуникация)

SHELL 20 Търговия с горива.

Водещи
Всички материали
Най-четени
Aкценти