По българските пътища ще се изградят 17 нови тунела в следващите пет години
14.02.2018 | 12:00
econ.bg
По българските пътища ще се изградят 17 нови тунела в следващите пет години
Осем от тунелите ще са на магистрала "Струма" - пет малки в Кресненското дефиле, два при обхода на Кресна и "Железница", който ще е най-дългият със своите над 2 километра

По пътищата на България ще се изградят 17 нови тунела до 2023 година, съобщи по Нова телевизия министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Той уточни, че става дума за такива, за които вече е решено да бъдат изградени, както и са съоръжения на фаза проект.

Осем от тунелите ще са на магистрала "Струма" - пет малки в Кресненското дефиле, два при обхода на Кресна и "Железница", който ще е най-дългият със своите над 2 километра. По бъдещата магистрала Русе-Велико Търново ще има шест тунела, като в ход е работата единствено при този на обхода на Габрово. В тази сметка е и проходът под Шипка.

Николай Нанков добави, че проблем е и поддръжката на съществуващите към момента 34 тунела, като България е заплашена от санкция от ЕС, ако не вземе мерки за обезопасяването им. Тази година ще се обновяват съоръженията при обхода на Ловеч, на пътя Кричим-Михалково, както и останалите по магистрала "Хемус" - "Витиня", "Ечимишка" и "Топли дол".

Попитан за пътя между Видин и Ботевград, министърът уточни, че работата там върви, като до средата на годината се очаква да започне работата по трасето Видин - Ружинци. "Тази магистрала е необратима като проект. Ще струва 250 млн. лева и ако няма обжалвания, до 2021 година ще бъдат готови най-тежките участъци (Ботевград-Мездра и Видин - Ружинци)", допълни Нанков.

Той не пропусна да се оплаче, че заради обжалванията на екологичните оценки и избора на изпълнители по Закона за обществените поръчки е "голямо ходене по мъките, докато влязат машините". Пак с уточнението, че това ще стане, ако няма обжалвания, Николай Нанков поясни, че до края на 2020 година трябва да е пуснато и разширението на пътя между София и сръбската граница. По повод протестите срещу трасето на магистралата Русе-Велико Търново министърът обясни, че е избран най-евтиният и най-сигурният вариант.

В отговор на въпрос Николай Нанков определи, като спекулации твърденията, че в България тунелите се изграждат на в пъти по-висока цена. "Пътищата, съоръженията към тях и тунелите у нас се строят на най-ниската цена на километър от всички страни в ЕС. Спрямо Гърция разликата е два-три пъти, като това не е за сметка на качеството", посочи министърът. Той допълни, качеството има на къде да се подобрява.

Агенция "Пътна инфраструктура" планира дейности за повишаване на пътната безопасност по 60 участъка, където стават катастрофи заради състоянието на инфраструктурата, каза Николай Нанков. Като парадокс той посочи, че пътният травматизъм рязко скача по ново ремонтираните пътни участъци и даде за пример отсечката Микре - Български извор. Тя е ремонтирана през 2015 година, а само през миналата година там жертвите са 33.

Николай Нанков определи като призиви за гражданско неподчинение информациите, появили се в редица сайтове, че може да се кара без винетка по пътищата в лошо състояние. "Няма такава възможност според нормативната база", подчерта министърът. Той критикува общинските съветници от левицата в София, които разпространявали през своите фейсбук страници тази фалшива новина.

Водещи
Всички материали
Най-четени
Aкценти