"Зелени" ли са големите вериги магазини у нас
01.08.2012 | 12:49
"Зелени" ли са големите вериги магазини у нас
Не особено, показва проучване на WWF

Доколко зелени продукти и практики предлагат 10-те най-големи вериги супермаркети, от които българите купуват хранителни и други бързооборотни стоки? На този въпрос се опитва да даде отговор проучване, направено от международната природозащитна организация WWF.

Методологията на проучването е разработена на базата на аналогично изследване, провеждано от WWF Швейцария от 2006 г. насам, което е било адаптирано за условията на пазарите в България и Румъния. На българските вериги са били изпратени анкетни карти с по 40 еднакви въпроса, по които да се измери доколко са устойчиви предлаганите от тях продукти. В същото време "таен клиент" на WWF е посетил по един магазин на всяка една от десетте вериги през май и юни 2012 г. и е попълнил анкетна карта с 53 въпроса въз основа на видяното по време на обиколката. В същото време обаче нито една от 10-те вериги не е върнала попълнена анкетна карта.

При максимален брой точки 18, при оценяването на търговските вериги са се получили следните резултати:

1. ПИКАДИЛИ - 5,93

2. ФАНТАСТИКО - 5,74

3. КАРФУР - 5,53

4. ЛИДЛ - 4,83

5. КАУФЛАНД - 4,69

6. МЕТРО - 4,06 (реално 3,06, но е получила 1 бонус точка заради големия брой хартиени продукти, сертифицирани по FSC)

7. БИЛА - 3,77

8. Т МАРКЕТ - 3,49

9. ЦБА - 2,94

10. ПЕНИ - 2,13

Ето и разбивката по видове стоки:

Риба – замразена и консервирана

Сравнява се какъв процент от предлаганите видове и марки риба имат сертификат за устойчиво рибовъдство. Ако повече от 10% от замразената и консервирана риба е със сертификат за устойчиво рибовъдство MSC, се дава максималният брой точки. Само в Лидл се предлагат и двата вида риба - замразена и консервирана, със сертификат за устойчиво рибовъдство MSC. Нито една друга верига не предлага MSC продукти.

Яйца

При яйцата основен критерий е какъв процент от предлаганите видове са органични или от свободно отглеждани кокошки. С максимален брой точки са Метро, Фантастико и Пикадили. Те се дават, когато повече от 10% от предлагания асортимент е с екологичен сертификат или от свободно отглеждани кокошки.

Сезонни плодове и зеленчуци

Плодовете и зеленчуците са подбрани според това кои са най-често купуваните и дали тези продукти се отглеждат в България: ягоди, ябълки, картофи, зелена салата, лук (кромид и пресен), репички, моркови, домати, краставици.

Основният критерий е дали предлаганите плодове и зеленчуци са с местен произход или са от внос. Търговците могат да влияят от една страна на икономиката, като осигурят продажби за местното производство и така го стимулират. От друга страна така се намаляват вредните емисии и разходи, които транспортът от чужбина причинява, коментират от WWF. При проучването e станало ясно, че най-далечната страна, от която има внос в България на продукт, който може да се отглежда и у нас, е Еквадор, откъдето идва лук. На челните места са Карфур, Пикадили и Била.

Кисело и прясно мляко

Разглеждат се отделно киселото и прясното мляко, като се отчита какъв процент от предлаганата продукция е със сертификат за органично производство. Тъй като на пазара има само 2-3 марки органично (био) мляко, този коефициент не е изчерпателен и отчита дали веригите дават въобще избор на клиентите си. Водеща верига е Фантастико с максимален брой точки, тъй като повече от 10% от предлагания асортимент е с екологичен сертификат (от 33 български продукта 4 вида са био). Следват с равен брой точки Пикадили, Карфур и Била.

Перилни препарати

Обект на изследването са само течните и прахообразните перилни препарати (без омекотители и т.н.). Максималният брой точки се дава, ако над 10% от общия брой предлагани продукти има сертификат за екологично производство. В Пикадили и Карфур има прахове за пране с европейския сертификат за екопродукция, а в Кауфланд и Фантастико се предлага марка, която също е с естествени съставки, но не носи етикета на EС за екопродукт.

Тоалетна хартия и салфетки

Критерий е дали се предлагат продукти от рециклирана хартия (поне 50%) или от хартия, сертифицирана по FSC. Тоалетната хартия и салфетките са продукти за еднократна употреба, няма как да се рециклират и затова е ключово те да се произвеждат по устойчив начин. При тоалетните хартии с еднакъв брой точки са ЦБА, Т Маркет, Пени и Лидл, тъй като повече от 10% от общия брой предлагани марки тоалетна хартия са произведени от рециклирана хартия.

Само три търговски вериги продават салфетки, произведени устойчиво. Водещи са Кауфланд със собствена марка салфетки от 50% FSC и още една от рециклирана хартия. Метро получава бонус от 1 точка заради голямото количество салфетки със сертификата FSC (17 вида сертифицирани от общо 44). Т Маркет предлага един вид продукт.

Наличие на екологични практики

Оценява се дали веригата рекламира екологичните продукти (чрез обособени щандове, обучен персонал, насочващи табели), дали насърчава рециклирането (контейнери за батерии, торбички под наем и др.), дали рекламните брошури са отпечатани на рециклирана или FSC сертифицирана хартия, дали се предлага алтернатива на найлоновите торби и каква (максимален брой точки се дават, ако има и хартиени, и текстилни, като само в Пикадили и Фантастико има и от двата вида). Обособени щандове за биопродукти са разположени в Пикадили, Фантастико, Била, Кауфланд. В повечето вериги има контейнери за рециклиране на батерии, вкл. и в Пени и Т Маркет. Основно предизвикателство са рекламните брошури, които се печатат в значителни количества и на нерециклирана хартия.

Ситуацията в Румъния

WWF е направила и проучване на екологичните показатели на пазара на дребно на бързооборотни стоки в Румъния. От организацията отбелязват, че 30% от плодовете и зеленчуците в най-големите магазини в Румъния са вносни, а при млякото процентът достига 50.

Търговията с яйца изглежда най-зелена, млякото получава средна оценка, а плодовете и зеленчуците, рибата, перилните препарати и хартиените продукти печелят червен картон. Нито една от 10-те големи вериги супермаркети в Румъния не продава плодове или зеленчуци от румънски биологични производители. Само три от 10 търговци на дребно продават замразени или консервирани риби сертифицирани по MSC риба и само два предлагат сертифицирани биологични перилни препарати.

Като цяло нито една от 10-те вериги, анализирани в изследването на WWF, не успява да получи и половината от максималния брой възможни точки. Най-висок процент от общата оценка получава Мега Имаж (част от Делез, която притежава Пикадили в България) (42,92%), следвана от Била (39,11%) и Лидл (33,63%).

Водещи
Всички материали
Най-четени
Aкценти