6 стъпки към креативност в офиса
18.04.2013 | 09:25
6 стъпки към креативност в офиса
Въображението е трудно за отглеждане, но си заслужава усилията

Креативност. Въображение. Каквото и да кажем, алтернативният подход и абстрактното мислене извън рамките, могат да бъдат нещо от изключителна важност за всяка компания. Креативността обаче е деликатна и иска добри условия, за да „поникне“. Майкъл По от HongKiat предлага шест съвета за качественото отглеждане на въображението на работното място.

Възнаграждавайте креативността

Ако наистина искате служителите ви да мислят отвъд установените рамки, трябва да ги мотивирате по някакъв начин. Това може да бъде както в паричен вид, така и под друга форма.

Във всички случаи трябва да изслушвате предложенията и да уважавате тези, които ги дават. Така ще мотивирате всички да дават нови и нови идеи, без да се притесняват от тях. Ако слагате бент на потока от предложения, никой няма да посмее да дава такива в бъдеще.

Една лесна схема е следната – първо, поставяте цел пред служителите си. Например – да измислят как работният процес да бъде по-продуктивен. Всеки един от тях може да представи по една своя идея в края на всяка седмица, а вие ще подберете концепцията, която е най-добра.

Следва наградата – парична или от друг вид, като също толкова важно остава и реализирането на предложението.

Анонимност и конфиденциалност

Служителите ви може би вече са креативни, или поне имат мотивацията за това. Същевременно някои от тях може би са по-срамежливи или дори се опасяват публично да изказват концепциите си. В този случай си говорим за нуждата от анонимност и конфиденциалност при някои хора.

Лесно решение е примерно да направите т.нар. „кутия с предложения“. Така всеки ще може да пуска в нея идеите си, без да се притеснява от неудобството на публичността.

Иновация по отбори

Друг добър подход е да разделите служителите на т.нар. „иновативни отбори“. Всеки екип ще има за задача да предложи идеи относно даден проблем. Със сигурност обаче е нужно да вкарате малко ред и да сложите краен срок на „предаване“ на идеите, за да не се затлачи процеса. Отново е добре помислите за възнаграждение по някакъв начин за тези, които са се представили успешно.

Имайте предвид, че това може да не се хареса на някои хора. За тях креативността е нещо спонтанно, което идва едва ли не свише. Подобни хора няма да се чувстват удобно да планират творческото си мислене, а систематичният подход може да им се стори нещо крайно утежняващо.

Обявете се „за“ креативността

Звучи малко безумно. Но е факт – голяма част от хората може да имат искрата в себе си, но да не искат да поемат рискове, защото не знаят дали компанията толерира абстракния подход. Ваша отговорност е да им покажете, че не просто толерирате, а окуражавате мислете извън рамките. Креативността често е свързана с риск – утвърдете, че поемането на риск е част от съществуването на организацията ви, и няма нищо страшно в него.

127140

Снимка: Freedigitalphotos.net/KROMKRATHOG

Разнообразие на кадрите

Тълпа в униформи, която е на сходни мнения или се конформира лесно, е мъртва зона за всяка креативност. Разширете критериите си и подберете малко по-разнообразен екип. Нека служителите ви да бъдат от различни прослойки, или пък с различни характери, силни и слаби страни. Това заплашва да дестабилизира отношенията и е предпоставка към конфликти, но само ако се държите безхаберно към екипа си.

Направете предпоставки не за разделение, а за съглашение въпреки различията. Повече неофициални събития ще помогнат например, въобще всякакви възможности за обмен на комуникация и идеи при непринудена среда.

Позитивна работна среда

Като заговорихме за среда...прекомерно сериозната, официална и принуждаваща работна среда може да е огромен проблем за креативността. Вмъквайте нишки на забавление в работния процес, защото стресът или негативността по време на работа е точно обратното на това, от което въображението има нужда.

При позитивно обкръжение сме много по-гъвкави и мотивирани в мисленето си, разширяваме перспективите си и светогледа си, както и необезпокоявано изследваме алтернативните подходи към проблема.

Тази статия ви хареса? Присъединете се към Еcon.bg и във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката, предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!

Още по темата
Водещи
Всички материали
Най-четени
Aкценти