Експерт: В туризма е необходим гаранционен фонд или застраховка, равна на такъв
03.01.2019 | 13:30
econ.bg
Експерт: В туризма е необходим гаранционен фонд или застраховка, равна на такъв
Българският туризъм и туроператор има дълбока концептуална грешка, каза директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов

Българският туризъм и туроператор има дълбока концептуална грешка, каза директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов.

Според него ни е необходим гаранционен фонд или застраховка, която да е равна на гаранционния фонд. Парите на туристите трябва да бъдат гарантирани до последния момент, както и тези на лицата, на които се дължат пари по света, категоричен е той.

„Когато говорим за ЕС и за Директива на ЕС, която трябваше да бъде имплементирана и е имплементирана по един фалшив начин в българския Закон за туризма. Европейците казват – парите на този, който отива на туристическо пътуване чрез туроператор са негови пари до момента, в който той получи изцяло обещаната по договор услуга. В нашия случай сме извършили едно престъпление и то е извършено от най-висше място – самото Министерство, което е вносител на промените в закона, Народното събрание, което е потвърдило промените, внесени от Министерство на туризма, и в края се получава така, че сме измамили ЕС и тази директива – все едно ние сме имплементирали по някакъв начин текстовете в закона и какво сме направили – една туристическа застраховка – ако човекът не получи обещаното, той трябва да събира касови бележки, след това да се върне в България, да се нареди на опашка и да чака пари, но те са в размер, който застрахователят е определил като размер съгласно договора с туроператора, не може да се получи никакво обезщетение за морална щета или друго, като цяло въобще може да не получи пари“, заяви Драганов пред БНР.

Той направи коментара си във връзка със случая с българските туристи в Охрид, чиято екскурзоводка обяви, че е изгубила парите, с които е трябвало да заплати престоя им за посрещане на Новата година.

„Този случай е малко по-интересен от класическия случай на измама. Много е трудно да определим точно коя е измамената страна. Туроператорът практически е получил обещаното, туристите – също. Имаме екскурзовод, който твърди, и това е възможно да е така, че е изгубил парите и не се е разплатил с хотелиера и ресторантьора. … Между България и Македония имаме много добре уредени връзки и е изключително странно как туроператори, какво заобикаля и какво крие, когато не е превел сумата по банков път. Няма никаква причина, независимо от размера на сумата, тя да не бъде преведена по банков път“, коментира Румен Драганов.

Българските туроператори би трябвало да бранят своето име и да не допускат такива случаи с човек, който няколко пъти вече губи пари, каквито публикации вече излязоха, смята специалистът.

Водещи
Всички материали
Най-четени
Aкценти