Медийната империя на Кирил Домусчиев след сделката за "Нова телевизия"
23.02.2019 | 10:40
econ.bg
Медийната империя на Кирил Домусчиев след сделката за "Нова телевизия"
Какво всъщност придобива "Адванс медиа груп" ЕАД (дружеството - купувач) с покупката на "Нова броудкастинг груп"*? Накратко - седем телевизионни канала, много сайтове с различен тип съдържание, както и няколко печатни издания

През последните години Кирил Домусчиев е най-популярен като собственик на футболния клуб "Лудогорец". Официалната му визитка включва още председател на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ), а основните интереси са във фармацията ("Хювефарма" и "Биовет") и корабния бизнес ("Параходство "Български морски флот"). Има и фирми в други сфери, но никога не е притежавал или управлявал медии. Или поне - не официално. Това пише информационният сайт dnevnik.bg

Обявената вчера сделка за придобиването на "Нова броудкастинг груп" от негова компания беше определено в единствения засега официален коментар, направен обаче от брат му Георги Домусчиев за "стратегическа" инвестиция. Цената на сделката е 185 млн. евро, а според официалното съобщение на продавача - шведската MTG - оперативната печалба за 2018 г. е 21 млн. евро при приходи около - 109 млн. евро, в компанията работят 650 души.

Доколко тези данни и рекламния пазар в България правят покупката стратегическа или политическа (за да получи одобрението на властите), дали групата ще бъде развивана по бизнес логика или като възможност за влияние и защита на лични интереси - тепърва ще става ясно.

Какво всъщност придобива "Адванс медиа груп" ЕАД (дружеството - купувач) с покупката на "Нова броудкастинг груп"*? Накратко - седем телевизионни канала, много сайтове с различен тип съдържание, както и няколко печатни издания.

Телевизионната продукция

Това са "Нова телевизия" - първата частна ефирна телевизия в България, която години по-късно спечели национален лиценз. Нейният профил на професионален език е "политематичен", което означава почти всичко в програмата.

Другите канали са специализирани "Кино Нова" и "Диема Фемили" (филмов профил), "Нова Спорт", "Диема Спорт" и "Диема Спорт 2" (спортен профил) и "Диема" с филмово-спортен профил.

Част от програмата на "Нова телевизия" се излъчва и по Радио Nova News. Има и отделен новинарски сайт - www.novanews.bg.

Част от телевизионното съдържание е и онлайн чрез сайтовете Nova.bg, Kinonova.bg и Diemaextra.bg, както и мобилното приложение Nova Play. Всеки от каналите има и сайт: www.novatv.bg, www.play.novatv.bg, www.play.diemaxtra.bg, www.nova.bg, xfactor.novatv.bg, kinonova.bg, www.diema.bg.

Онлайн медии и услуги

Онлайн продуктите и услугите са другата ключова част в потфолиото на групата. През 2013 г. MTG придоби мажоритарния дял (70%) от "Нетинфо" след сделка с "Дарик Нюз", останалите 30% все още са собственост на Радосвет Радев (създател на "Дарик радио") и Христо Христов (той управлява "Нетинфо"). Засега не е ясно дали Кирил Домусчиев преговаря за тези дялове.

Чрез тази сделка беше придобита най-голямата българска интернет група, в която влизат електронната поща Abv.bg и видеоплатформата VBox7.com.

В портфолиото са още новинарските сайтове Vesti.bg, DarikNews.bg, за спортни новини Gong.bg, за прогноза за времето Sinoptik.bg, сайта за финансова информация Pariteni.bg и насоченият към женската аудитория Edna.bg, търсачката Gbg.bg.

Групата разшири присъствието си и със сайтове за услуги и електронна търговия - като платформата за групово пазаруване Grabo.bg, сайтът за недвижими имоти Imoti.info, за обяви за автомобили Carmarket.bg, за сравняване на цени Sravni.bg, за информация за кредитни и застрахователни усуги Fina.bg, както и за разпространение на електронни брошури Broshura.bg. Още dox.bg за споделяне на файлове, както и vgames.bg, vmusic.bg, vcards.bg.

Дялове в сайтовете за електронна търговия са Еbag.bg, както и продажба на дребно на маркови дрехи и модни аксесоари в Trendo.bg.

И издателска дейност

"Нова броудкастинг груп" има и дял от компанията "Атика Ева" ООД, която издава списанията Grazia, Eva,

Joy, Playboy, OK! и Esquire. В началото на януари "Атика Ева" прекратиха издаването на списание "Forbes България" заради решението на лицензодателя да отдаде лиценза на друг местен издател. Тогава съобщиха, че развиват оше сайта www.missbloom.bg, дигиталните платформи на списанията eva.bg, esquire.bg и graziaonline.bg и че скоро ще издават и списанието InGlobo, което спря да излиза през лятото на 2018 г..

Продавачът става собственик

Интересен става казусът с телевизионните права за българското първенство. Те се държат от Кирил Домусчиев чрез "Футбол про медиа", която ги отдава за излъчване в каналите на "Нова броудкастинг груп" и има договор до 2020 година.

* MTG продава своя дял от 95%, но Домусчиеви обявиха, че имат споразумение за 100% от компанията, което означава и 5% Eastern European Media Holding на настоящияизпълнителен директор Дидие Щосел.

Водещи
Всички материали
Най-четени
Aкценти