Оxfam: Големите вериги супермаркети имат принос в бедността
24.06.2018 | 09:30
econ.bg
Оxfam: Големите вериги супермаркети имат принос в бедността
Големите вериги държат близо 40% от пазара в България, в Чехия обаче този дял е 71%, а в Унгария 51%, по данни от 2016 г.

Петте най-големи търговски вериги държат над 37% от пазара в България, показва докладът Ripe for Change на базираната в Лондон британска неправителствена организация Oxfam. Проучването изследва влиянието на веригите върху доходите на тези, които произвеждат храните, и условията на труд и заплащане, които те осигуряват.

Милиони жени и мъже, които произвеждат храните, са в капана на бедността и са изправени пред брутални условия на труд въпреки печалбите от милиарди долари в хранителната промишленост, констатират от Oxfam.

Докладът Ripe for Change също така оценява политиките и практиките на някои от най-големите супермаркети в Европа и Съединените щати - и оценките, които получават за начина, по който третират работниците и производителите в техните вериги за доставки, като цяло са негативни.

Супермаркетите задържат все по-голяма част от парите, които потребителите изразходват - до 50% в някои случаи, докато разходите за работниците и производителите на храни е намалял, понякога до по-малко от 5%.

Дребните земеделски стопани и работниците във веригите за доставки на общо 12 вериги супермаркети живеят трудно. За някои продукти като индийски чай и зелен фасул, доставяни от Кения, средните доходи на дребните фермери и/или работници се оказват по-малко от половината от необходимите средства, които да им осигурят приличен стандарт на живот. Разликата между необходимите за нормално съществуване доходи и тези, които реално се получават, е по-голяма, когато жените съставляват по-голямата част от работната сила.

Докато много работници и дребни земеделски стопани живеят в бедност, осемте най-големи вериги супермаркети генерират продажби от близо 1 трилион долара, печалба от 22 милиарда долара и връщат на акционерите 15 милиарда долара, по данни за 2016 г.

Ако трите най-големи вериги супермаркети в Съединените щати върнат само 10% на акционерите през 2016 г., останалите средства ще бъдат достатъчни, за да се вдигнат заплатите на 600 000 тайландски работници, които се занимават с преработка на скариди, така че да им гарантират жизнения минимум. 

Изследване на работниците и дребните селскостопански производители в пет страни показва, че мнозинството от тях полагат неимоверни усилия, за да изхранят себе си и своите семейства. В Южна Африка над 90% от изследваните жени, които работят на лозови насаждения, не са имали достатъчно храна в предишния месец, а в Италия 75% от работещите на плодови и зеленчукови насаждения жени посочват, че те или член на семейството им са пропуснали хранене в предишния месец, защото не са можели да си позволят достатъчно храна.

Мениджърът на Oxfam International, Уини Биянима, заяви: "Чували сме от производители на плодове, че са били пръскани с токсични пестициди, докато са на полето, и жени, които са били принудени да правят тестове за бременност, за да работят в предприятия за преработка на морски дарове. Това, по думите му, е несправедливо, особено когато хранителната промишленост генерира милиарди долари и отлично възнаграждава акционерите и другите на върха".

Водещи
Всички материали
Най-четени
Aкценти