Продажбите на дребно в САЩ през декември се сриват драматично
14.02.2019 | 17:35
econ.bg
Продажбите на дребно в САЩ през декември се сриват драматично
Потребителските разходи са ключов двигател за растежа на американската икономика, формирайки около две трети от брутния вътрешен продукт

През декември продажбите на дребно в САЩ отбелязаха най-солиден спад от девет години насам, което е тревожен сигнал за икономическия растеж, тъй като американците изненадващо преустановиха харчовете си през иначе силния предпразничен период на пазаруване в края на всяка една година.

Според данни на Министерството на търговията продажбите на дребно през декември се понижиха с цели 1,2% до 505,8 млрд. долара спрямо ноември, когато те нараснаха с едва 0,1% (низходяща ревизия от предишна оценка за повишение с 0,2%), докато участниците на финансовите пазари разчитаха на слабо повишение с 0,1 на сто. Това представлява най-драматичен спад на продажбите на дребно от септември 2009 година - няколко месеца след края на последната "Голяма рецесия".

Потребителските разходи са ключов двигател за растежа на американската икономика, формирайки около две трети от брутния вътрешен продукт. През третото тримесечие на миналата година потребителските разходи нараснаха с цели 4,0% на годишна база, допринасяйки в значителна степен за увеличаването на БВП с 3,5 на сто.

Рязкото влошаване на търговията на дребно през декември е от още по-голямо значение, тъй като това е последният месец на предпразничния период за пазаруване, особено във веригите магазини, аутлетите за дрехи и онлайн продажбите.

Търговският департамент отчита влошаване на продажбите в почти всички важни категории при търговията на дребно с изключение на продажбите на автомобили и на строителни материали (в 11 от 13-те категории). Продажбите в универсалните магазини се свиха с цели 3,3%, продажбите в магазините за спортни стоки и в книжарниците се понижиха с 4,9%, като единствено продажбите на автомобили се повишиха с 1% и продажбите на строителни материали  - с 0,3 на сто. Спад с 5,1% беше отчетен и при продажбите в бензиностанциите, но това не е изненадващо с оглед на по-ниските цени на бензина ($2,37 за галон през декември спрямо $2,65 през ноември).

Изненадващ спад с цели 3,9% отбелязаха и продажбите през интернет, като това е тяхното най-рязко понижение от ноември 2008-а година - по средата на последната рецесия. Тези данни изглеждат в противоречие с отчетените силни продажби от страна на онлайн гиганти като Amazon и eBay.

Изключвайки автомобилите, продажбите през декември се понижиха още по-драматично с 1,8% спрямо ноември, когато останаха на октомврийското ниво (низходяща ревизия от предишна оценка за повишение с 0,2 на сто).

Продажбите на дребно, без тези за автомобили, бензин и строителни материали, се свиха през декември с цели 1,7% спрямо ноември, когато нараснаха с 1,0%. Важно е да се отбележи, че именно този показател, известен като "контролирана група" на продажбите на дребно, се използва при калкулиране на данните за БВП на САЩ.

Днешните много слаби данни са знак за по-рязко от очакваното забавяне на растежа на американската икономика през последното тримесечие на 2018-а година.

Водещи
Всички материали
Най-четени
Aкценти