Българинът става все по-често жертва на фалирали туроператори

30.08.2013 | 17:45
по статията работи: Ростислава Иванова
Държавата трябва да създаде ясни регулации за защита на потребителските права и пресичане на измамите в туризма
Българинът става все по-често жертва на фалирали туроператори

Стотици измамени българи и това лято пропищяха заради поредния фалирал турооператор. Последният случай е от преди седмица, когато наши сънародници на екскурзия във Великобритания не можаха да излетят за България, защото българската фирма не бе платила билетите за полета.

Този път надеждите за хубава ваканция в чужбина на много семейства изгоряха заради фирма "Валери 90". Една част от тях да преживяха разочарованието по време на пътуването си зад граница, а другите - дни преди самия воайаж.

Плащането не ни гарантира почивката

Туроператорът отрича да е измамил клиентите си, но фактите сочат тъкмо обратното. Фирмата е продължила умишлено да продава почивки и екскурзии в чужбина и да взема пари от хора, въпреки че вече е възнамерявала да обяви несъстоятелност, разказват очевидци.

Спорно е кои клиенти са по-ощетени – тези, които са преживели кошмарно пътуване – в несигурност, с доплащане, чакане по гари и летища и лош транспорт, или пък останалите, които изобщо не тръгват на път, а научават в последния момент, че предплатена преди 8 месеца ваканция изгаря. И в двата случая внимателно планираните почивки са били напълно провалени без вина на потребителите, които просто са станали жертва на търговска измама, категорични са експерти.

В резултат на скандала фирмата вече е зачеркната от списъка на лицензираните туроператори. Зам.-министърът на икономиката с ресор туризъм Бранимир Ботев разпореди и пълна проверка на фирмите в бранша, за да се разбере кои от тях представляват заплаха за клиентите, като в случая с „Валери 90“. Ботев е разпоредил още тази седмица да му представят резултатите което обаче едва ли ще стане толкова бързо при над 3000 официално фирми у нас. Чиновниците, заели се с проблема, обаче са по-малко 10 души, което прави невъзможно проверката да приключи в такива срокове.

От туристическите фирми за последните 2 години са фалирали само 10 компании, каза председателят на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти Байко Байков. По данни на икономическото министерство обаче за последните 3 години от регистъра са заличени 260 фирми. Никой не знае броя на реално затруднените в момента, които продължават да работят, за да оцелеят, но са потенциална заплаха за потребителите.

Този пореден случай на български туристи, превърнати в заложници по чуждите летища, показва само едно – че имаме крещяща нужда от законодателни промени, които да ни защитават от некоректни туроператори. Отнемането на лиценза на дадена фирма е формална административна мярка, която не носи финансови и морални компенсации на измамените й клиенти, каза директорът на Института за прогнози и оценки в туризма Румен Драганов. От седем години страната ни членува в ЕС и като истински европейци се опитваме да възприемем добрите бюргерски навици, като например да обмисляме добре почивките, да открием най-добрата оферта сред хилядите на пазара, да я предплатим и да се отдадем на спокойствие. Точно както го правят германците, само че там.

Как са решили проблема в Европа?

Германия и Великобритания са достойни примери за това как държавата защитава правата на потребителите си, разказва Румен Драганов.

Едно обосновано оплакване от хотелската услуга и от най-бедния гражданин на тези държави им гарантира възстановяване на сумата от прекараната ваканция. Хотелиерите навсякъде знаят, че предлаганите екстри трябва да отговарят на обявените в офертата. В противен случай рискуват немците да се оплачат и да почиват безплатно за сметка на домакина. Тези туристи често заснемат всичко, което им прави лошо впечатление и го прилагат като доказателствен материал към жалбата, която подават при туроператора в родината си. Това причинява големи главоболия на собствениците на хотели у нас, които имат правото само да научат от фактурата на туроператора, че печалбата им е орязана заради признати оплаквания на туристи. Така всичко е за сметка на собственика, докато туроператорът излиза сух от ситуацията, а клиентът дори печели от нея.

Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
Оцени статията:
5.00/2
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 19.04   65 г. – разкрит е "Пизоновия заговор" срещу император Нерон. 548 г. – Тържествено е осветена базиликата Сан Витале в Равена от 27-ия епископ на...