Финансовият регулатор пусна за обсъждане проекта бонус-малус

07.11.2018 | 09:25
по статията работи: econ.bg
Проектът предвижда до четири пъти по-скъпа "Гражданска отговорност" за шофьори с рисково поведение
Финансовият регулатор пусна за обсъждане проекта бонус-малус
Снимка: под лиценза на creative commons

Шофьорите с рисково поведение на пътя ще плащат застраховка „Гражданска отговорност“ с до 400% надценка, предвижда проектонаредба на Комисията за финансов надзор (КФН).

Приетият от КФН във вторник на първо четене проект за въвеждане на система „бонус-малус“ разделя шофьорите на общо 20 класа. Базовият клас (8) е равен на базовата застрахователна премия – премията, както е определена от застрахователя без допълнителни изменения.

Има седем класа бонус (1-7), които ще се прилагат към собственици на автомобили с безрисково поведение на пътя и за които премията ще се намалява. Максималното намаление ще бъде с 25% от базовата премия.

Ще има и дванадесет класа за малус (9-20), които ще се прилагат спрямо собствениците на автомобили с рисково поведение на пътя, спрямо които премията ще се увеличава, като максималното увеличение ще бъде 400% (четири пъти) спрямо базовата премия, се посочва в съобщение на интернет страницата на КФН.

При въвеждане на системата всички собственици на моторни превозни средства и автомобили ще бъдат поставени в базовия клас и няма да получават нито увеличение, нито намаление на застрахователната премия.

Ако в рамките на една година от започването на системата не са причинени нарушения по пътя, нито са изплащани обезщетения за причинени вреди, съответният собственик или автомобил ще преминава в следващия по-нисък бонус-малус клас и при следващо сключване на застраховката ще получава намаление.

Когато са причинени вреди или нарушения при движението по пътищата „бонус-малус“ класът на собственика, съответно на автомобила, ще расте и при последващо сключване на застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите премията ще се увеличава.

Нарушенията в зависимост от тяхната тежест са класифицирани в 7 категории. Най-леките нарушения са класифицирани в първа категория и ще увеличават „бонус-малус“ класа с една степен. Най-тежките нарушения са класифицирани в седма категория с деветнадесет степени, като собственикът или автомобилът отиват в най-високия „бонус- малус“ клас.

За да се избегнат манипулации, „бонус-малус“ класът на автомобила ще се запазва и при неговото прехвърляне, както и при прекратяване на регистрацията.

Проектът на наредба и мотивите, както и докладът на консултанта, са публикувани на страницата на Комисията за финансов надзор за обществено обсъждане в рамките на 30 дни.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 08.04   217 г. – Римският император Каракала е убит от преторианския префект Макрин, който го наследява на трона. 1195 г. – Византийският император Исак II Ангел е...