България не е подготвена за сериозни морски инциденти

10.12.2010 | 15:38
по статията работи:
Причината е недостигът на подходящи средства за реакция, заявиха от Българската морска камара
България не е подготвена за сериозни морски инциденти

България не е в състояние да се справи със сериозни морски инциденти нито за търсене и спасяване, нито в случай на разлив, смята председателят на Българската морска камара кап. Богдан Богданов. Слабата брънка във веригата е недостигът на подходящи средства за реакция. Според него новите спасителни катери, които Изпълнителна агенция "Морска администрация" (ИАМА) купи преди няколко години, са неподходящи за работа във всякакви метеорологични условия.

Капацитетът на катерите категорично не позволява и да се обходи целият район за търсене и спасяване на България, който е от приблизително 34 000 кв. км, добави председателят на БМК. Тези малки катери не са подходящи и за зимния сезон, защото в тях няма отопление, коментира още той. Според него в критични ситуации, в които се търсят изчезнали моряци, най-ефективни са вертолетите, предаде Chernomore.bg.

"Ние не разполагаме с такива. От години чакаме да бъдат купени, но дори и когато това стане, те ще трябва да бъдат допълнително преоборудвани и пригодени за целите на търсенето и спасяването. Не на последно място трябва да се обучат и хора, които да работят на тях", каза той.

Богданов даде за пример британската практика. Там всички използвани за спасителни операции вертолети били частна собственост, наети от държавата, но екипажите им тренирали операции всеки ден при всякакви условия.

За да е ефективна една структура, тя трябва да е ясно и категорично регламентирана, смята още председателят на БМК. Освен това трябвало да се ръководи от хора с много богат, най-вече практически опит.

Съгласно сега съществуващото законодателство, тези задължения са вменени на директора на ИАМА. Ако този, който ръководи институцията, няма необходимия опит, той не може да проведе една успешна операция, категоричен е кап. Богданов. Според него изключително важно е звеното по търсене и спасяване да излезе от структурата на ИАМА. То можело да мине на подчинение директно на министъра на транспорта или на премиера.

В Англия човекът, който ръководел операциите, се водел на щат в морската им администрация, но бил пряко подчинен на министъра на транспорта. Правомощията, които имал, били огромни. По време на инцидент той еднолично ръководел операцията и поемал цялата отговорност за нея. След приключването й се правел анализ и в зависимост от резултатите се давала оценка за това как се е справил. Когато тя е отрицателна, той бивал отстранен.

Трябва да има единен фонд, който да гарантира финансовото обезпечаване и безпроблемното стартиране на операция, заяви още бившият началник на ИАМА - Варна. Така можело солидарно да се възстановят средствата на всички организации, които са участвали в акцията. При провеждането на спасителни действия се изразходват много средства и нито една структура не може да си позволи да ги поема единствено и само за своя сметка, както в момента е при нас, допълни Богданов.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 08.05   1559 г. – В Англия е приет Актът за супремацията, с който кралица Елизабет I става глава на Англиканската църква. 1794 г. – По време на Якобинска диктатура, за...