Цените на въглеродните емисии ще ударят 400 евро/т ако ЕС реши да ги ограничи с 90% до 2040 г.

06.10.2023 | 15:30
по статията работи: econ.bg
Новият еврокомисар по въпросите на климата, Вопке Хьокстра, пое писмени ангажименти в сряда, че смята да защити идеята си за 90% намаляване на нетните емисии на парникови газове до 2040 г.
Цените на въглеродните емисии ще ударят 400 евро/т ако ЕС реши да ги ограничи с 90% до 2040 г.
Снимка: под лиценза на creative commons

Новият еврокомисар по въпросите на климата, Вопке Хьокстра, пое писмени ангажименти в сряда, че смята да защити идеята си за 90% намаляване на нетните емисии на парникови газове до 2040 г. Според финансовите анализатори, цитирани от Euractiv, този ход ще изпрати цените на въглеродните емисии в ЕС над границата от 400 евро за тон. В момента цената на квотите се движи в диапазона 80 – 85 евро за тон и вече термичните централи се затрудняват да работят и да се конкурират с останалите енергийни източници.

Хьокстра си осигури подкрепата на комисията по околна среда на парламента в сряда и беше официално потвърден в новата си роля по време на пленарната сесия на Европейския парламент в Страсбург този четвъртък.

По време на изслушване в парламента по-рано тази седмица бившият холандски външен министър беше подложен на натиск от зелени и леви депутати да покаже ангажимента си към амбициозни политики на ЕС в областта на климата, като заеме позиция относно целта на ЕС в областта на климата за 2040 г.. Тя трябва да бъде представена в началото на следващата година година.

Отговорът му беше недвусмислен. „Ние ще защитаваме минимална цел от най-малко 90% нетно намаление до 2040 г.“, каза Хьокстра в писмено изявление, изпратено до евродепутатите.

Целта за 2040 г. ще определи доставката на квоти за CO2 по схемата на ЕС за търговия с емисии, която поставя ограничение върху въглеродните емисии на големите промишлени емитенти.

Според изследователи от London Stock Exchange Group (LSGE), целта от 90% за 2040 г. ще изпрати цените на въглеродните емисии в ЕС да се повишат до нива от „над 400 евро до 2040 г.“.

В момента цените на въглеродните емисии от системата за търговия с емисии (СТЕ на ЕС) се движат на нива от около 81 евро за тон, след като достигнаха своя връх от 100 евро/т през февруари тази година. С текущата цел за декарбонизация и намаление на емисиите с 55% до 2030 г. цената на квотите в ЕС се очаква да нарасне до 160 евро/т до края на десетилетието, според последния анализ на LSGE.

„Целта на ЕС за 90% декарбонизация – ако бъде изпълнена – ще доведе до почти пълна декарбонизация в енергетиката, производството, транспорта и строителството. Така на практика ще се създаде и система за търговия с емисии, която вероятно ще изглежда много по-различна от СТЕ, която имаме сега“, обяснява Паула Ван Ланингам , директор на LSEG Carbon Research, се казва в изявление. „Важно е да се подчертае, че цената от 400 евро/т не е цената на декарбонизацията, а по-скоро потенциалната цена, пред която са изправени предприятията, които не успеят да декарбонизират при сценария от 90%“, уточнява Ван Ланингам.

Европейската комисия трябва да представи своя целеви план за климата до 2040 г. през първото тримесечие на следващата година, предложение, което ще бъде представено за одобрение на държавите-членки на ЕС и Европейския парламент, които ще имат последната дума.

Хоекстра каза, че предложението на Комисията за 2040 г. ще бъде информирано от Европейския научен консултативен съвет по изменението на климата, който се аргументира за целеви диапазон от 90-95%. Това е записано в становище, представено през юли.

„Естествено, ние ще направим задълбочена оценка на въздействието и ще анализираме различни сценарии, пътища за намаляване, разходи и ползи“, каза Хьокстра пред евродепутатите по време на парламентарното си изслушване в понеделник. Той уточни, че планът на Комисията за 2040 г. ще бъде колегиално решение, взето от 27-те еврокомисари.

„Но мога да ви предложа моя ясен ангажимент: ще действам в съответствие със становището на съвета. Ще използвам всички налични инструменти, за да дам възможност на ЕС да постигне минималната препоръчителна цел от 90% нетни намаления. И ще работя, за да доведа нашата индустрия в тази посока“, сподели той пред евродепутатите.

Целта от 90% беше подкрепена и от Марош Шефчович, словашки еврокомисар, който досега отговаряше за междуинституционалните отношения в Комисията и сега е назначен да наблюдава цялостната координация на зелените политики на Европа.

„Работата по оценката на въздействието за климатична цел за 2040 г. вече е в ход“, каза Шефчович в писмени отговори на евродепутатите, добавяйки, че „целта за 2040 г. и съответният въглероден бюджет ще определят ясна траектория за десетилетието между 2030 и 2040 г., като по този начин осигуряват яснота и предвидимост за икономическите участници, както и за гражданите“.

Попитан дали отговорите на двамата номинирани за комисари са обвързващи за Брюксел, говорител на ЕС припомни, че решенията винаги се вземат „колегиално“ между 27-те членове на Комисията и че той не може да предреши резултата. „Не един или двама членове определят тази цел“, каза Тим Макфи, говорител на Комисията по климата. „Но мисля, че това, което виждате тук, е много ясна насока от двамата комисари по този въпрос“, каза той на редовен брифинг за пресата в сряда.

Припомняме, че въглеродният пазар на ЕС беше преразгледан тази година в опит да се постигнат целите на ЕС за декарбонизация до 2030 г. Планира се и неговото разширение – СТЕ 2 – което ще включва сектори като транспорт и сгради.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 29.04   1672 г. – Армията на Луи XIV напада Холандия. 1770 г. – Джеймс Кук акостира край днешния Сидни (Австралия) и нарича залива Ботани 1859 г. – Започва...