Преглед на икономическите теми в печата, 30 май

30.05.2019 | 11:09
по статията работи: econ.bg
Най-важното от интернет до момента
Преглед на икономическите теми в печата, 30 май
Снимка: под лиценза на creative commons

"Дойче бан" купува завода за ремонт на вагони в Карлово"

Процедурата все още не е финализирана

Националният железопътен превозвач на Германия "Дойче бан" (Dеutсhе Ваhn) е в процедура по закупуване на "Вагоноремонтен завод Карлово". Компанията дори вече е подала заявление за инвеститор първи клас в агенцията за инвестиции. Инвеститорът е имал среща с министъра на икономиката Емил Караиванов и с кмета на града Емил Кабаиванов, съобщи "Медиапул". Процедурата обаче все още не е финализирана.

Германското дружество е спечелило търга за продажбата на фалиралия преди години завод, но сделката все още не е приключила, каза синдикът на дружеството Драгомир Григоров. Според обявата началната тръжна цена за всички активи на предприятието, сред които сгради, имоти и жп стрелки, е била 4 млн. лева.

Плановете на "Дойче бан" са да възстанови производството и ремонта на товарни вагони, а след време и ремонта и поддръжката на локомотиви. Няма яснота кога заводът ще заработи отново. Това зависи от финализирането на сделката.

Заводът за ремонт на вагони в Карлово е създаден през 1964 г. като клон на "Жeлeзoпътен зaвoд Coфия" нa плoщaдкaтa нa бившетo лoкoмoтивнo дeпo в Kapлoвo. Пъpвoнaчaлнo в пpeдпpиятиeтo ce e peмoнтиpaлa жeлeзoпътнa тexникa и ca ce пpoизвeждaли peзepвни чacти. Oт 2007 г. в нeгo зaпoчвaт дa ce пpoизвeждaт нoви вaгoни зa пpeвoз нa тoвapи. През 2015 г. заводът беше обявен в несъстоятелност от съда. 

Дълговете му към момента възлизат на близо 45 млн. лв., докато активите му се оценяват на 23,5 млн. лв. Това показва последният финансов отчет на дружеството за 2017 г., публикуван в Търговския регистър. "Вагоноремонтен завод Карлово" има дългове към банки, фирми, държавни институции и неизплатени заплати на около 250 работници.

Възможно е покупката на завода да е свързана и с плановете за обновяването на подвижния състав на БДЖ и сериозните инвестиции, които националният превозвач прави в ремонта на сегашните локомотиви и вагони.

в. "Дума"

"Нисък ДДС в Гърция и Румъния удря родния бизнес"

Нисък ДДС в Гърция и Румъния удря родния бизнес. Затова българските производители настояват ставката да падне и у нас.. Това от една страна ще доведе до по-ниски цени на продуктите, а от друга ще направи българските производители по-конкурентни на външния пазар.

Преките ни конкуренти - Гърция и Румъния вече намалиха сериозно ставката на ДДС.

Правителството в Букурещ реши да насърчи консумацията на здравословни и традиционни храни, като намали ДДС от 9% на 5%. В съседката ни стандартната ставка е 19%, но се прилагат и две намалени -9% за храни, лекарства и протези, и 5% -за книги и учебници. От тази година

ставката за планински, екологични и традиционни продукти, сертифицирани от Министерството на земеделието, се намалява от 9 на 5 на сто.

в. "Труд"

"Плащаме далаверите в земеделието"

Милиони ще платят данъкоплатците за нарушенията с проекти, финансирани по Програмата за развитие на селските райони. Това стана възможно след като Върховният административен съд (ВАС) окончателно обяви за нищожна Методиката за определяне на санкциите след плащането по проекти по програмата. Тя бе приета по времето, когато бившият земеделски министър Румен Порожанов оглавяваше Държавния фонд "Земеделие" (ДФЗ).

Според съда обаче изпълнителният директор на ДФЗ, в случая Порожанов, е нямал право да приема подобни методики, тъй като това е изцяло в правомощията на Министерство на земеделието. Затова и тя е обявена за нищожна. Заради този гаф на Порожанов сега всички далавери с къщи за гости и други проекти ще бъдат узаконени.

След решението на ВАС всички, на които са били наложени корекции по проекти, финансирани от програмата, ще имат една година да си поискат от държавата тези средства. Включително и тези, за които съдът вече се е произнесъл, че санкциите са правомерни.

Наложените глоби, които сега могат да бъдат поискани обратно от бюджета, са в размер на поне 10 млн. лв. Толкова са наложените санкции през 2018 г„ когато са проверени над 120 къщи за гости от общо 750-те субсидирани по програмата. Това сам призна бившият земеделски министър Румен Порожанов малко преди да бъде освободен от поста.

в. "Труд"

"Борисов: Oпpавете оградите, не може кон да излезе на магистралата"

Премиерът Бойко Борисов разпореди на министъра на регионалното развитие Петя Аврамова и на министъра на вътрешните работи Младен Маринов да предприемат спешна проверка на загражденията по магистралите.

"Не може да излезе кон на магистрала. Късмет е, че хората са живи", заяви той на заседанието на правителството в сряда. На 26 май вечерта Бранимира и Калоян Йорданови пътували по "Тракия", когато пред тях излязъл кон. Ударът в дясната страна се разминал без пострадали.

Сигнал за кон на аутобана е бил подаван на тел. 112 няколко пъти. Първоначално животното е било отведено извън магистралата от служителите на пътноподдържащата фирма, но часове по-късно отново излязло на платното. Според пътната агенция това е станало през един от пътните възли.

По повод този инцидент Борисов е категоричен, че трябва да се реагира максимално бързо при сигнал за скъсани или липсващи заграждения. "Там, където са откраднати, веднага да се възстановят, там, където са пробити, да се поправят, а полицаите от Пътна полиция, които са по магистралите, да наблюдават тези пасища", разпорежда премиерът.

По-рано той коментира и ветото на президента Радев върху промените в Закона за държавната собственост. Те предвиждат ускорени процедури за отчуждаване на терени за националните обекти. "Ветото беше отхвърлено, почвате да строите по най-бързия начин", разпорежда премиерът на регионалния министър Петя Аврамова. От "Младост" до "Тракия" тая страховита тапа трябва да се развърже незабавно, казва той. И иска бързо да се строят околовръстното на Пловдив, на Пазарджик, магистрала "Хемус", пътищата Монтана-Видин и Ботевград-Мездра. Имате пълен картбланш тези обекти да тръгнат веднага, казва Борисов.

в. "24 часа"

"Задава се ново поскъпване на "Гражданска отговорност"

Застрахователни компании предупредиха, че предстои поредно поскъпване на задължителната застраховка "Гражданска отговорност". През миналата година тя скочи с над 50% и средната й стойност в момента е между 250 и 300 лв. в зависимост от населеното място. Увеличението вероятно ще продължи и в идните месеци.

Една от причините за новото поскъпване са мерките, които трябва да предприемат застрахователите, след като от края на 2018 г. страната ни бе поставена под мониторинг по системата "Зелена карта" заради системно неплащане от страна на определени компании на щети от катастрофи с наши автомобили в чужбина. Българското бюро "Зелена карта" бе наказано да внесе гаранция, както и да сключи презастрахователен договор за целия пазар. Гаранцията е от 5 млн. евро, съобщиха в сряда от Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ). Оттам засега отказват да посочат стойността на презастрахователния договор, чието сключване било на финала. Допълнителните разходи, които трябва да направят компаниите заради това презастраховане, неминуемо ще повишат цената на полицата. В началото на 2018 г., когато отново заради неизплатени обезщетения за катастрофи в чужбина международното бюро "Зелена карта" поиска от българските застрахователи извънреден депозит гаранция от 4 млн. евро, "Гражданска отговорност" бе увеличена средно с 12 лв

Застрахователите се оплакаха и от съдебни решения. Според тях съдилищата продължават да присъждат високи обезщетения от десетки хиляди левове за неимуществени вреди при смърт на пътя. В края на миналата година в Кодекса за застраховане бе фиксирана сума от 5000 лв. за компенсиране на болките и страданията на по-далечните роднини на загиналия - братя, сестри, баби, дядовци и внуци. Съдии обаче не се съобразявали с този лимит и определяли неимуществени обезщетения за по-далечните роднини от порядъка на 20-30 хиляди, дори 80-100 хиляди лева. Подобни решения вече имало и на втора инстанция, като съдиите уважавали аргументите, че такова е европейското законодателство, както и че гледат събития, възникнали преди поправката в застрахователния кодекс. Все още няма решения на последната инстанция - ВКС.

в. "Сега"

"Омбудсманът оспори новата схема за "сградна инсталация"

Обмудсманът Мая Манолова остро разкритикува предложената от енергийното министерство проектонаредба за топлоснабдяването, в която се определят нови правила за плащане на сградната инсталация. Това стана по време на дискусия, организирана от обществения защитник по темата за разпределението на парното и сметките за топло.

В нова наредба за топлоснабдяването от Министерството на енергетиката предлагат клиентите сами да определят дела на топлината, която се плаща за сградна инсталация. Предвидено е това да става в рамките на определен диапазон - от 20% до 40%. Подобна възможност имаше и преди десетина години, но между 10 и 30%, която впоследствие отпадна. Тогава хората масово избираха най-ниския процент, за да плащат по-малко. Това обаче доведе до изкривяване на месечните фактури и до големи сметки при изравняването в края на сезона.

Омбудсманът Мая Манолова обаче смята, че и новата схема няма да доведе до решаване на проблемите. "Проектът е направен под натиск, защото до 16 юни се очаква произнасянето на Върховния административен съд (ВАС) именно по повод на действащата Наредба за топлоснабдяването", заяви тя. Неотдавна тричленен състав на ВАС отмени формулата за сградна инсталация. Решението бе обжалвано от министъра на енергетиката пред петчленен състав на съда, но засега няма окончателно произнасяне. Въпреки това от енергийното министерство побързаха да коригират методиката.

в. "Сега"

"Държавата направи проблемно декларирането на повече от един реален собственик"

Пореден бюрократичен абсурд изникна покрай закона срещу мръсните пари, който само преди месеци изнерви десетки хиляди компании с подаване на ненужен график за обучения в ДАНС. Сега се оказва, че най-същественото изискване на закона - компаниите да декларират реалните си крайни собственици в Търговския регистър, също създава проблем. Недомислието е във формуляра на заявлението на сайта на Агенцията по вписванията, който не дава възможност да се посочи повече от един краен собственик. А естествено, в хиляди случаи фирмите имат двама или повече собственици и това логично е трябвало да бъде предвидено. Крайният срок десетки хиляди компании да подадат информацията изтича буквално след часове - на 31 май.

От отговорната Агенция по вписвания заявиха пред "Капитал", че проблемът идва оттам, че два месеца след създаването на софтуера за подаване на заявлението през октомври м.г. е последвала нова нормативна промяна през декември, с която се предвижда възможност за деклариране на повече от един крайни собственици - дружества и физически лица. От агенцията обаче заявяват, че е създадена организация, която да преодолее този проблем, без да има негативи за заявителите. Това става през методически указания, изготвени в агенцията. Те забраняват да се постановяват откази по заявленията с няколко действителни собственици.

в. "Капитал".

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 19.04   65 г. – разкрит е "Пизоновия заговор" срещу император Нерон. 548 г. – Тържествено е осветена базиликата Сан Витале в Равена от 27-ия епископ на...