Едва 8% от предприятията у нас купуват облачни услуги при 26% в ЕС
06.06.2019 | 14:40
econ.bg
Едва 8% от предприятията у нас купуват облачни услуги при 26% в ЕС
Облачните технологии могат да подобрят разходната ефективност и да увеличат стойността за акционерите

Конференция „Бъдещето на вашия бизнес в Облака – сигурност и ефективност“, се състоя на 4 юни 2019 г. в хотел „Интерконтинентал София“. 

Softline, eFellows и Microsoft представиха възможностите за развитие на бизнеса в ерата на дигитална трансформация, решения на облачните услуги за малки, средни и големи компании и организации, както и инструменти за защита на данните и превенция срещу киберпрестъпността. 

„Дигитализацията е четвъртата индустриална революция, която трансформира продуктите и фирмените операции, насърчава служителите и ангажира клиентите“, коментира пред участниците в конференцията Красимира Караиванова, регионален директор „Продажби“ за Балканите и Адриатика, Майкрософт България.

Людмил Стойчев, управител-анализатор, CBN Pannoff, Stoytcheff & Co, представи картината на пазара на облачни услуги и технологии в България. През последните 5 години продажбите на мобилни компютърни системи достигат над 2,5 млн. броя, на смартфони – над 6,1 млн. броя, а на софтуер на вътрешния пазар – обем от почти 1,28 млрд. евро, посочи той.

Броят на ИТ компаниите в България е малко под 15 хил., персоналът в тях е малко над 105 хил. души, а продажбите им възлизат на малко под 6 млрд. евро.

В България 64% от гражданите използват компютър спрямо средно 81% в ЕС. Домакинствата с достъп до интернет в България са 67% спрямо 87% в ЕС. 18% от населението на страната е извършило онлайн покупка през годината.

Що се отнася до бизнеса, 95% от предприятията са имали или имат достъп до интернет спрямо 97% в ЕС. 30% от служителите в България ползват компютър спрямо 56% в ЕС. Половината от българските фирми имат сайт, докато в ЕС този дял достига 77%. Една четвърт от българските фирми ползват бизнес софтуер от типа ERP, докато в ЕС са 34%, а 7% правят анализ на големи данни спрямо 12% в ЕС. Само 7% от предприятията са успели да продават онлайн, като поне 1% от приходите им са от такава дейност.

Потенциалните клиенти на облачни услуги в България с 1 млн. долара годишни приходи са 20 хил. компании. Общо 8% от предприятията у нас обаче купуват облачни услуги при 26% в ЕС. 5% купуват офис софтуер като облачна услуга спрямо 14% в ЕС.

Облачните услуги се купуват предимно от големи предприятия – 30% от фирмите в този сегмент, следвани от средните – 15%, и малките със само 7%. За ЕС числата са съответно 56%, 36% и 23%.

Най-чести купувачи на облачни услуги са компаниите от сферата на информационните технологии (41%). Купувачите от другите сектори варират като дял от 4 до 7%.

Предизвикателства пред дигитализацията са компютърната грамотност, технологичното образование на бизнеса, ясните концепции, изграждането на доверие.

Ема Попова, продуктов специалист – продуктивност и сигурност, Microsoft Bulgaria, подчерта, че нарастват заплахите за сигурността на организациите в кибер пространството. Други две водещи тенденции са повечето време, прекарвано за работа в екип, както и невъзможността на почти 60% от хората да намерят информацията, която им трябва.

Тя представи бизнес решението Майкрософт 365, което модернизира работните места, като съвместява множество устройства в облака и залага на автоматизация и проактивност.

Николай Динев, Старши архитект облачни решения, Софтлайн Източна Европа, посочи, че киберпространството е новото бойно поле. Всичко може да бъде атакувано виртуално, а уменията, свързани със сигурността, са в недостиг.

Той допълни, че основните предизвикателства по отношение на работата на организациите са свързани с това, че 5 поколения работят заедно, 80% от времето на хората е свързано с работа в екип, а 72% от служителите и работниците ще работят отдалечено през 2020 г. Той представи на участниците Office 365.

Симеон Лазаров, Solution Assessment Lead, Softline, посочи в презентацията си, че се засилва натискът върху организациите да са конкурентни, да подобрят разходната ефективност и да увеличат стойността за акционерите. Промяната е трудна, защото е свързана с промяна на мисленето, поемане на повече рискове, инвестиции в инфраструктура, промяна на организационната култура и доверени партньори. Що се отнася до инфраструктурата, по-добрият вариант пред компаниите е да заложат на облачни технологии или хибридна инфраструктура.

Остаряващите технологии увеличават рисковете. Ако глобално се инвестират 6 млрд. долара годишно в подготовка на инфраструктурата за съвременните предизвикателства, това ще спести 360 млрд. долара за 15 години. Изкуственият интелект и автоматизацията могат да спестят 1,1 млрд. работни часа.

Борислав Лазаров, СТО, eFellows, даде практически примери с казуси на клиенти на компанията. Той подчерта, че автоматизацията води до увеличаване на ефективността чрез намаляване на човешките грешки и повече гъвкавост заради облака.

Водещи
Всички материали
Най-четени
Aкценти