До 7 пъти по-високи такси с тол системата за камиони
27.02.2018 | 11:25
econ.bg
До 7 пъти по-високи такси с тол системата за камиони
Устройства ще следят локацията, изминатите километри и таксата за тежкотоварните превозни средства

С въвеждането на тол системата е възможно пътните такси за тежкотоварните автомобили да скочат 6-7 пъти. След няколко месеца се очаква камионите да плащат не винетки, а за изминато разстояние, за да се движат по републиканската пътна мрежа, информира Нова телевизия. Сега винетка за ден за камионите струва 23 лева.

През миналата година от винетки в бюджета са влезли малко над 352 млн. лв. Две трети от тези приходи идват от водачите на леки автомобили.

Сега обаче схемата се променя и повече ще плаща този, който ползва повече пътищата в страната. За леките автомобили остават винетките, а за тежкотоварните са тол таксите. Винетките стават електронни, но цените им се запазват. 

Покупката на електронната винетка ще прилича на покупка на самолетен билет. В специални автомати шофьорите ще въвеждат регистрационния номер на колата и желания период. След това ще плащат кеш или с банкова карта. Автомати за винетки ще има по бензиностанциите в страната, ще има и над 500 терминала на самообслужване, коментира Борис Марков, представител на фирмата, която ще изгражда системата.

Дали са купени винетките ще установяват специални камери, монтирани на рампи. Информация ще се подава в реално време към контролен център. Така, ако данните на колата не са в системата, шофьорът ще бъде глобен, но само ако го спре патрулка. В контрола освен пътна полиция ще се включат и 50 коли с мобилни екипи на АПИ.

Шофьорите на камиони ще плащат за изминати километри, а не за време, както досега. Таксуването ще става чрез специални устройства, монтирани в кабината. 

Друга възможност е да се ползват маршрутни талони. Ще се ползват основно сателитни устройства, всеки ще има право да ги закупи или да ги ползва под наем, обяснява  Борис Марков.

В следващите месеци започва изграждането на 100 тол портала, 100 пункта за засичане на тежести и габарити, също и на център за управление.

За разлика от много други страни, където плащането става на гишета, монтирани на магистралите, в България бариери и гишета няма да има. У нас шофьорите ще бъдат сканирани от устройства на метални рампи. Върху карта ще се визуализира къде се намира камионът. Ще се изчислява изминатото разстояние и ще се начислява сметка, която превозвачът ще заплаща.

Световната банка препоръчва например такса от 20 ст за км за камионите. Тарифите трябва да бъдат одобрени и от Брюксел. 

Според превозвачите обаче новата система ще доведе до загуби за бизнеса.

Водещи
Всички материали
Най-четени
Aкценти