Московски: Заблуда е, че "БДЖ-Товарни превози" е някаква перла
24.07.2012 | 18:00
Московски: Заблуда е, че "БДЖ-Товарни превози" е някаква перла
Според експерт продажбата на дружеството е закъсняла

Миналата седмица (18 юли) Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК) прекрати процедурата за приватизация на "БДЖ-Товарни превози" и прие предложените критерии за откриване на нова процедура. Очаква се тя да започне до месец и половина. Вчера (23 юли) Надзорният съвет на АПСК одобри решението.

Изискванията към кандидат-купувачите ще бъдат занижени чувствително, така че процедурата да предизвика по-голям интерес.

„Не знам дали ще правят някаква преоценка на активите. Според мен това, което е, ще си остане“. Това заяви днес министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски във връзка с бъдещата продажба на дъщерното дружество на БДЖ. Той изрази надежда до края на годината да има сделка.

"Всякакви суми над 200 млн. лв. ще са успех", счита Московски. Той допълни: „Заблуда е, че това е някаква перла или не знам какво цитира опозицията, че продаваме златната кокошка... Това са пълни глупости“. Според министъра дружеството не е в добро състояние, за да може да бъде говорено за него по такъв начин.

Междувременно председателят на Асоциацията на българските железопътни превозвачи Симеон Ананиев прогнозира, че „Товарни превози“ няма да бъде продадено до края на годината. Според него БДЖ иска да продаде дъщерното дружество за 200 милиона лева, но реалната цена е под 100 милиона, информира телевизия „България он еър“.

„Приватизацията на товарните превози закъсня. Най-добрият момент беше през периода 2005-2006, когато Deutsche Bahn проявяваше сериозен интерес“, коментира още Ананиев. Той припомни, че в този период Европа е била в икономически подем. Българските железници по това време били разглеждани от DB като възможност за изграждане на единна европейска инфраструктура.

 

Преди седмица стана ясно, че само един е кандидатът за приватизация на дружеството за товарни превози на БДЖ. Ставаше дума за "Дует Реълуей България", част от холдинг в Люксембург, в който влизат две английски инвестиционни дружества.

Няколко дни по-късно държавата обяви намерение да направи втори опит да продаде дружеството. "С един останал кандидат, за който дори все още не знам дали ще покрие изискванията за участие в конкурса, считаме, че интересът е слаб", съобщи изпълнителният директор на АПСК Емил Караниколов. Проверка показва, че "Дует Реълуей България" е вписано в Търговския регистър на 11 юли тази година. Капиталът му е в размер на 10 лв. Неяснотите около собствеността на фирмата, както и появилите се критики заради високи изисквания към кандидатите, породиха напрежение.

Преди дни Караниколов представи и новите изисквания, на които ще трябва да отговарят кандидат-купувачите: Финансовите инвеститори ще трябва да управляват финансови активи в размер на 700 млн. евро (при изисквани 1 млрд. евро в първата процедура), а стратегическите да имат годишни приходи над 250 млн. евро (при 400 млн. евро досега). Също така се водят разговори в посока закриване на регистратурите на "БДЖ-Товарни превози" за изпълнението на военновременни задачи и прехвърлянето им към "Холдинг БДЖ". "Така ще отпадне изискването за разрешение на достъп до класифицирана информация, което коства 90 дни, за да бъде издадено", обясни той, цитиран от в. "Стандарт". Военновременните задачи ще бъдат записани към следприватизационните изисквания.

Още по темата
Водещи
Всички материали
Най-четени
Aкценти