Преглед на икономическите теми в печата, 12 юли
12.07.2019 | 10:10
econ.bg
Преглед на икономическите теми в печата, 12 юли
Най-важното от интернет до момента

"Пазят в тайна промените в "бонус-малус"

Властта се страхува от нови скандали заради системата

Комисията за финансов надзор (КФН) вече е готова с алтернативи на представения в края на миналата година вариант на системата "бонус-малус" за цената на застраховката "Гражданска отговорност", съобщиха от ведомството. Засега обаче то няма да я представя пред обществото, а само пред МВР и транспортното министерство. В края на лятото проектът щял да бъде представен и пред обществото. Идеята на въвеждането на системата "бонус-малус", за която у нас се говори от около 10 години, е нарушителите на пътя да плащат по-скъпа "Гражданска отговорност", а изрядните шофьори - по-евтина. В държави, в които тя е приложена, се отчита спад на пътнотранспортните произшествия и засилване на дисциплинираността на шофьорите. За първи път реален проект за въвеждане на системата бе направен през есента на 2018 г., при предишното ръководство на КФН начело с Карина Караиванова. 

Тогава обаче предложението финишира с шумен провал заради обществено недоволство и критики, че е недообмислено. На базата на разработка на външен консултант през ноември КФН предложи шофьорите, които правят най-много нарушения на пътя, да плащат 4 пъти по-скъпа застраховка "Гражданска отговорност". Според предлаганата тогава система шофьорите и автомобилите трябваше да се разпределят в 20 класа, като базовият клас отговаря на стандартната цена на застраховката - 100%. Класовете от 1 до 7 позволяват отстъпка (бонус) в размер от 10 до 25%, а класовете от 9 до 20 (малус) означават надценка от 10 до 400%.

Бяха заложени 7 категории инциденти, които да водят до покачване на цената на застраховката - от най-леките нарушения, които водят до 1 наказателна точка - например превишение на скоростта с 10-30 км/ч в извънградски район, до най-тежките провинения, санкционирани с 19 наказателни точки - причиняване на смърт на пътя, тежки телесни повреди, ПТП, извършено в пияно състояние, и др. Срещу проектонаредбата се появиха много критики. Една от тях бе свързана с неудобството да се продава автомобил на собственик с много нарушения. Друга забележка беше, че има опасност за "дребни" нарушения да се стигне до необосновано оскъпяване на застраховката. На 28 май тази година КФН начело с новия си председател Бойко Атанасов обяви, че възобновява работата по разработването на системата. Малко повече от месец по-късно надзорът обявява, че вече е готов с новите предложения, които обаче първо ще бъдат обсъдени с отговорните министерства, преди да бъдат представени на обществото, явно страхувайки се от нови публични скандали.

в. "Дума"

"290 млн. лв. за „зелен" градски транспорт в София"

Над 290 млн. лв. влага Столичната община за да подобри транспорта в София, бе посочено в документи, представени по време на заседанието на общинския съвет.

В четвъртък градската управа прие предложението на кмета на София Йорданка Фандъкова общината да кандидатства за близо 218 млн. лв. безвъзмездна помощ от Европейския съюз, за да купи нови возила за градския транспорт.

Сумата трябва да дойде от ОП "Околна среда", а купувачи са общината, "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт". С около 30 млн. лв. общината ще поръча 52 нови електробуса и зарядни станции за тях. Те ще бъдат пуснати по нови линии, които да довеждат пътници до метростанции и трамвайни спирки.

Купуват за около 39 млн. лв. 30 нископодови бързозарядни електробуси, които да сменят стари дизелови автобуси. В проектите е предвидено също специализирано оборудване и зарядни станции. За 40 млн. лв. ще доставят 30 нови тролея, които да сменят старите по линии № 6,7 и 11. Реконструират за 9 млн. лв. 3 токоизправителни станции. С над 97 млн. лв. купуват 25 нови трамвая, за да ги пуснат по линии № 4,18 и 5.

"Модернизацията и развитието на електротранспорта е част от програмата ни за подобряване на качеството на въздуха", обясни Фандъкова. Тя припомни, че за няколко години са подменени 90 на сто от автобусите и тролеите в града. "Всички нови автобуси, които купуваме са с най-високия екологичен стандарт ЕВР06, климатизация и достъпност за хората със затруднения в придвижването и майки с колички", посочи кметът.

в. "Труд"

"България с по-голям ръст от Германия и Франция, взети заедно"

Икономическият ръст на България в началото на 2019 г. е по-голям от ръста на Германия и Франция, взети заедно. Можем дори да добавим ръста на БВП на Великобритания и пак ще получим процент, по-нисък от нарастването на БВП на България, показват данните от лятната прогноза на Европейската комисия.

Ръстът на реалния БВП в България се засили от 3,1% през 2018 година до 3,5% на годишна база през първото тримесечие на 2019 година. Очаква се растежът на реалния БВП да бъде около 3,3% за 2019 и 3,4% през 2020-а в съответствие с пролетната прогноза на Еврокомисията.

Поради неблагоприятната външна ситуация икономиката на България ще расте с по-слаби темпове от сегашните през второто полугодие на 2019 г. и след това ще поддържа същия темп на растеж и през 2020 г., се казва в лятната прогноза.

В анализа на Еврокомисията се посочват главно два фактора за ръста - частното потребление и износът.

Възстановяването на износа е започнало през втората половина на 2018 г. и продължава и през първите месеци от 2019 г. и това е допринесло силно за икономическия ръст. Бързото нарастване на износа до няколко сравнително малки дестинации извън ЕС през първите месеци на 2019 г. предполага потенциално висок капацитет на българската икономика за преориентиране на износа. "Ако навлизането на нови експортни пазари е устойчиво, това може да доведе до още по-добро представяне на износа занапред", отбелязват авторите на анализа.

Частното потребление продължава да показва силен растеж, подкрепен от благоприятните резултати на пазара на труда и силната кредитна активност.

в. "24 часа"

"Земеделското министерство „изгърмя" 15 бушона от къщите за гости"

Въпреки серията от скандали, свързани с къщите за гости, изграждани с европари, но ползвани за лични имения, земеделското министерство разкри едва 15 нарушители. На тях ще им се наложи да връщат 100% от получената субсидия в размер на общо 4.5 млн. лв., или средно по 300 000 лв. на проект, тъй като на практика не са работили като туристически обекти. Други 74 също са в нарушения, но санкцията за тях допълнително ще бъде определена. "Тя ще е от 5 до 15% от стойността на платената подкрепа в зависимост от тежестта на нарушението", обясни земеделският министър Десислава Танева.

Засечените нарушения са само при 288 къщи за гости, които все още са в 5-годишния срок за мониторинг по програмата за развитие на селските райони (ПРСР). За всички тях са платени общо 81 млн. лева. По тази програма са финансирани общо 746 проекта, но независимо от съмненията повечето от тях вече са извън срока за наблюдение и нищо не може да се направи. В петгодишния срок собствениците им са длъжни да не променят предназначението им, да наемат определен брой хора, както и да спазват заявения бизнес проект.

В нарушение са 5.2% от общо проверените къщи, обясни Десислава Танева. Къщите, които са се ползвали за лични имения, са в областите Софийска (4), Благоевградска (2), Пазарджишка (2) и др. Конкретни данни за техните собственици не бяха посочени.

Директорът на фонд "Земеделие" Живко Живков разкри, че има връзки между някои от къщите за гости и служители на Разплащателната агенция. Те обаче тепърва щели да се уточняват. "В Ловеч например една от къщите за гости е на родителите на наша служителка, която няма общо с договарянето. Водени са разговори с нея и ще преценим какво да предприемем", заяви той. Друга служителка от фонда пък рекламирала къща за гости в Пазарджик в профила си в социалните мрежи, където публикувала покана. "Установи се, че тази къща е един от отличниците по изпълнение на бизнес плана по проекта. Снети са обяснения от служителката", добави Живков. За нея също щяло да се прецени какво да бъде предприето. Резултатите от проверките ще бъдат изпратени на прокуратурата.

в. "Сега"

"Финансовият министър призна за още пробиви в търговията с горива"

Половин година след като премиерът Бойко Борисов се похвали, че контрабандата на горива е сведена до минимум и зорко се следи пътят на петрола от пристанището до бензиностанцията, финансовият министър Владислав Горанов заяви пред журналисти, че правителството подготвя нови законодателни изменения, които да засилят контрола.

Една от мерките, които ще бъдат предприети, е поставянето на видеонаблюдение в данъчните складове за сметка на собствениците им, което да следи изнасянето на стоки, които не са въведени в системата. "Ще поставим изисквания камерите да имат техническа възможност да разчитат номерата на превозните средства, които извеждат горива", уточни Горанов. По негови думи ще бъде въведен и контрол на стоките, които са освободени от акциз като разредители или кофражни масла. "Имаме съмнения, че под икономическото обяснение, че с бензин се произвеждат разредители за химическата промишленост, впоследствие той се използва за гориво. Т е. избягва се плащането на акциз", обясни финансовият министър. Планира се още да има изискване за поставяне на измервателни уреди в складовете, които да са автоматично свързани с Агенция "Митници".

Целта на тези мерки е да се сведе човешкият фактор до минимум. „Съгласете се, че не можем във всеки данъчен склад да сложим по няколко митничари или данъчни или дори да ги сложим, нямаме гаранция, че след време човешкият фактор няма да заработи срещу интереса на държавата", призна финансовият министър риска от корупция. Въпреки хвалбите на Борисов, че контрабандата на горива е нищожна, Горанов изрази противоположното мнение: "Идентифицирали сме, че по отношение на горивата рисковете все още са на високо ниво". По негови думи загубите от избягване на акциз и ДДС върху горивата възлизат на стотици милиони. Пред депутатите обаче Горанов изтъкна, че приходите от акциз в сравнение с 2014 г. са нараснали с 14 млрд. лв. "Държавата е отвоювала една огромна територия от сивия сектор", похвали се финансовият министър.

в. "Сега"

"Финансовото министерство отчита като изпълнени почти всички ангажименти за еврото"

България е изпълнила практически всички поети преди една година ангажименти за влизане във валутния механизъм ERM II. Това става ясно от посветената на процедурата секция на сайта на Министерството на финансите, където текущо се отчита прогресът по плана за действие, както и от обновената презентация за напредъка. Вече срещу почти всички точки стои "изпълнено" с две изключения.

Едното е проверката на ЕЦБ на българския банков сектор. По първоначален план за неин край беше посочен юни-юли 2019 г., като по информация на "Капитал" резултатите за проверяваните шест банки и общата оценка за сектора ще бъдат оповестени на 26 юни. Вече реално процедурите са приключили, банките са получили предварителни резултати и са имали възможност във Франкфурт да внесат разяснения и да оспорват заключения. Другото са

Последната порция законови поправки

Според ведомството на Владислав Горанов единственото, което остава да се случи, е Народното събрание да приеме Закона за публичните предприятия, който е в отговор на ангажимента за подобряване на управлението на държавните дружества.

Законопроектът е резултат от съвместна дейност с Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, която помагаше на българското правителство с анализ на състоянието и проблемите в държавните дружества. Част от ангажиментите на международните експерти беше и даването на конкретни предложения за нормативни изменения. Готовият проект, включващ мащабни изменения като сливането на агенциите за приватизация и за инвестициите в една мегаагенция, беше представен за обсъждане още в началото на юни. Част от текстовете в него срещнаха критики и съпротива, като например опозицията вдигна шум около отпадането на т.нар. забранителен списък за приватизация, макар реално в законопроекта да се запазва сегашният ред, като всяка продажба на съществено държавно предприятие трябва да мине през парламентарно одобрение.

Като крайно в момента законопроектът е приет на първо четене, като срокът за предложения е до 17 юли. Това означава, че е възможно да мине второ четене в комисии и в пленарната зала още следващата седмица.

Макар и маркирани с "изпълнено" последните промени в Закона за мерките срещу изпиране на пари също все още не са гласувани от депутатите. Законопроектът е внесен на 3 юли и тепърва предстои да мине през две четения. Там обаче в голямата си част текстовете са от задължителното транспониране на новата 5-та европейска директива срещу изпирането на пари, така че няма толкова място за обсъждане и политически спорове.

в. "Капитал"

"Борбата със сивата икономика вкара 14 млрд. лв. в хазната"

Приходите в бюджета са се увеличили с 50% или с 14 млрд. лв. на годишна база за период от 5 години от 2014 до 2019 г. благодарение на съвместните усилия на институциите. Това отчете министърът на финансите Владислав Горанов пред парламентарната комисия за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата.

„Със съвместните усилия на всички институции, държавата отвоюва една огромна територия от сивия сектор", коментира Горанов.

За да оценят резултатите от законовите промени, инициирани в нея, освен финансовия министър дойдоха главният прокурор Сотир Цацаров, заместникът му Иван Гешев, вътрешният министър Младен Маринов, главният секретар на МВР Ивайло Иванов, шефове на ДАНС, митниците и полицията. До дни финансовото министерство ще обяви мерки за данъчните складове, които ще елиминират напълно човешкия фактор и ще гарантират независим контрол, съобщи Горанов пред депутатите. Финансовият министър очаква до шест месеца камерите да заработят.

"Това, което имаме намерение, е да предложим допълнителни мерки в контрола на данъчните складове.

Една от мерките е поставяне на видеонаблюдение на всички точки на въвеждане и извеждане на данъчните складове", посочи Горанов, като уточни, че така ще се следи за изнасянето на стоки, които не са въведени в системата.

„Ще въведем контрол и на стоките, които са освободени от акциз, например разредители или кофражни масла", отбеляза той. Горанов коментира, че контролът ще бъде засилен чрез въвеждане на изискване за поставяне на измервателни уреди и автоматично свързване митниците.

„Съгласете се, че не можем във всеки данъчен склад да сложим по няколко митничари или данъчни, или и дори да го сложим, нямаме гаранция, че след време човешкият фактор няма да заработи срещу интереса на държавата", отбеляза финансовият министър.

в. "Монитор".

Водещи
Всички материали
Най-четени
Aкценти