Росен Желязков не вижда ролята на ДАНС при концесията на летище "София"
09.07.2019 | 10:25
econ.bg
Росен Желязков не вижда ролята на ДАНС при концесията на летище "София"
Относно определянето на новия концесионер той недоумява защо именно ДАНС трябва да има последната дума, въпреки че летището е стратегически обект от национална сигурност, който няма да престане да е държавна собственост

Транспортният министър Росен Желязков не вижда ролята на Държавна агенция "Национална сигурност" при концесията на летище "София". Това стана ясно от интервюто му пред Нова телевизия.

Относно определянето на новия концесионер той недоумява защо именно ДАНС трябва да има последната дума, въпреки че летището е стратегически обект от национална сигурност, който няма да престане да е държавна собственост. Ние предоставяме мениджмънта на летището на концесия, подчерта той и увери, че правителството се опитва да създаде предпоставки за прозрачна процедура.

Желязков посочи, че до 12 юли комисията за определяне на концесионера на летище "София" трябва да приключи дейността си и да предостави протоколите. Тя ще се произнесе окончателно едва когато транспортният министър даде своята оценка за законосъобразност, както се предвижда по закон. Това по негови думи би трябвало да се случи до края на следващата седмица преди пътуването му до Брюксел.

Относно пакета "Моблиност" Желязков бе категоричен, че страната ни трябва да е по-активна, за да привлече и други държави към петте единомислещи, така че да се постигне по-успешен пакет.

Желязков увери, че скоро не само че ще се пътува за 3 часа от София до Бургас с влак, но и пътуването ще е много по-удобно и комфортно. Невинаги само скоростта е фактор за удобството на пътника, заяви министърът.

Той обясни, че относно инфраструктурата НКЖИ вече има изградени участъци, има такива, които са в процес на изграждане, както и такива, които се обжалват в съда. Той обаче увери, че до края на септември всички процедури по обжалване трябва да приключат, за да продължи изпълнението на проекта в рамките на програмния период. Лимитът за изграждането на участъците е до края на 2023 г.

Що се отнася до подвижния състав, до края на годината започва процедурата за доставка на нови мотрисни влакове, каза още Желязков. Той обясни, че се водят преговори с "Шкода" за цялостна модернизация на съществуващите локомотиви, така че да се достигне оптималната скорост от 160 км/ч. Разговаря се и с немските железници за закупуване на вагони втора употреба. Един вагон от немските железници излиза по-евтино от ремонта на пътнически влак, обобщи Желязков и обясни, че най-важното е колко е цената на една седалка в Европа и колко пъти тя е оборот на година.

"Средната цена за една седалка във влак е 25 000 евро. Амбицията ни е в рамките на плана на БДЖ да осигурим 4000 нови седалки", посочи транспортният министър.

Той увери, че и при скоростните линии съотношението при покриването на цената на превозния документ ще се запази - 80% покрива държавата, а 20% - пътникът.

"Субсидията към БДЖ и НКЖИ няма да търпи радикална промяна. За новия програмен период ще се търсят варианти за субсидиране и финансиране на тяговия състав с европейски ресурси", каза още Желязков.

Относно настоящия статус на БДЖ министърът увери, че се работи по всички фактори, които до източване на дружеството и отклоняването на ресурси. Въвеждат се нови системи за контрол и наблюдение, в тестови период вече е новата билетоиздаваща системама, като билети ще могат да се купуват и онлайн, така че да има ясна отчетност, подчерта той.

Водещи
Всички материали
Най-четени
Aкценти