Над 80% от българските младежи са онлайн

13.12.2012 | 15:43
по статията работи: Теодора Пенева
Онлайн пазаруването става все по-популярно, като най-често си купуваме дрехи и спортни стоки
Над 80% от българските младежи са онлайн

През 2012 г. повече от половината домакинства у нас имат достъп до интернет по домовете си, сочат данни на Националния статистически институт (НСИ). Най-голяма активност показват лицата между 16 и 24 г., както и хората с високо образование. Мъжете са малко по-активни от жените. Все повече българи пазаруват онлайн, като най-често си купуват дрехи и спортни стоки.

Съгласно европейски регламент социолозите са провели изследване, предмет на което е използването на информационно-комуникационните технологии от хората и домакинствата в България. Проучването се провежда във всички страни-членки на Европейския съюз (ЕС) по обща методология. Целта е резултатите от различните държави да могат да бъдат съпоставени.

Общо са анкетирани 3 898 обикновени домакинства и 8 252 лица на възраст 16 - 74 навършени години.

Достъп до интернет от домакинствата

50,9% от българските домакинства имат достъп до интернет в домовете си през 2012 г. През 2011 г. този процент е бил по-нисък с 5,9 пункта. Съществено се е увеличил и показателят за широколентовия достъп – с 11% на годишна база, като е достигнал 50,8%. С други думи, в момента почти всички домакинства, имащи достъп до интернет, са с осигурена бърза и надеждна широколентова връзка.

Показателна е тенденцията за навлизането на новите технологии - за петгодишен период относителният дял на домакинствата с достъп до интернет се е удвоил, а използването на широколентова връзка бележи ръст от 30,1 процентни пункта.

В регионален аспект също се наблюдава повишаване в относителните  дялове на домакинствата с интернет достъп за всички статистически райони.

С най-висок относителен дял  на домакинствата с достъп до интернет – 59,3%, е Югозападният район, към който принадлежи и София. След него се нареждат Южният централен и Югоизточният район, в които около половината от домакинствата имат достъп до интернет - съответно 50,3 и 49,6%.

От тенденцията в страната значително изостават домакинствата от Северозападния район, където едва 38,2% имат достъп до интернет.

Достъп до интернет от лицата

Запазва се тенденцията на растеж в регулярното използване на интернет от лицата. В сравнение с предходната година е регистриран ръст от 3,9 проценти пункта в дела на лицата, които се възползват от удобствата на глобалната мрежа всеки ден или поне веднъж седмично. През 2012 г. повече от половината (50,3%) от населението на възраст между 16 и 74 използва интернет редовно.

Данните показват, че най-активни в мрежата са младежите на възраст 16-24 години. 81,3% от тях „сърфират“ всеки ден или поне по веднъж на седмица.

Всъщност, социолозите регистрират обратна пропорционалност между възрастта на потребителите и честотата, в която използват интернет. Тоест, по-възрастните хора у нас се възползват от тази услуга по-малко, като отбелязаната честота намалява с нарастването на възрастовия показател. Така в крайна сметка данните сочат, че едва 8,2% от българите между 65 и 74 години използват глобалната мрежа.

При редовното ползване на интернет по-активни са мъжете – такова потребление е регистрирано при 51,1 на сто от анкетираните срещу 49,5 на сто при жените.

Факторът образование също играе съществена роля в тази посока, показва изследването на НСИ. 85,3% от лицата с високо образование използват интернет услугата редовно. Показателят при хората със средна или основна степен е 19 пункта.

Използване на интернет за взаимодействие с обществени институции от лицата

При ползването на глобалната мрежа от лицата за взаимодействие с публичната администрация и местното самоуправление се наблюдава положителна тенденция на растеж – увеличение от 1,2% в сравнение с предходната година. Най-значителен е делът на лицата, които са получавали информация от интернет страница или уебсайт на публичната администрация (24,9%), следван от изтеглилите официални формуляри от официална интернет страница (13,2%) и изпратилите попълнени формуляри (11,3%) през последните дванадесет месеца преди датата на интервюто.

При използването на предлаганите онлайн услуги от държавната администрация жените са малко по-активни от мъжете - съответно показателите са 27,5 и 25,7%.

Пазаруване онлайн

Постепенно се увеличава делът на българите, които пазаруват за лични (неслужебни) нужди онлайн. За последната година 9,2% от анкетираните лица на възраст 16-74 г. са направили покупки от интернет, което е с 2,5 на сто спрямо 2011 г.

Най-често хората са си купували дрехи и спортни стоки – това са покупките на 63,6% от пазарувалите от онлайн магазини. На следващо място се подреждат поръчките, свързани с пътувания или хотелски резервации (31,3%) и покупките на книги, списания, вестници или електронни материали за обучение (25,9%).

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 09.05   1502 г. – Христофор Колумб потегля от Испания за своето четвърто и последно пътешествие до Новия свят. 1881 г. – след държавен преврат е съставено Петото...