Настъпва ли масово консолидиране при социалните мрежи?

10.04.2012 | 11:45
по статията работи: Александър Димитров
Закупуването на Instagram от Facebook постави нови карти на масата на социалните гиганти и стартъп компании
<p>3. Instagram</p>

3. Instagram

 

Консолидирането не е нещо кой знае колко ново в света на социалния нетуъркинг. През март месец Twitter закупи хитовата блог платформа Posterous. Колосът Google пък направи немалко значими покупки през последните години, най-вече завземането на Slide, струвало 200 милиона, но така и останало недобре оползотворено. Заляващите звезди Hi5 се предадоха доброволно на Tagged през декември 2011 година. И, естествено, като последен, но не незначим пример – News Corp. закупи не кой да е друг, а MySpace.

Във включването на Instagram към собствеността на Марк Зукърбърг и неговата могъща социална мрежа Facebook обаче, за което се разбра в понеделник, има нещо много, много различно: лидерът в социалните контакти е сложил на масата сума, която никак не е за подценяване, за да закупи един развиващ се с доста бързи темпове свой съперник, коментира онлайн изданието на списание "Форбс". Целият този процес повдига един въпрос, и той е дали с несекващия възход на Facebook и другите социални мрежи като Twitter и Google+, социалният нетуъркинг ще бъде арена за битка на няколко гиганта, погълнали конкуренцията?

Едва ли ще бъде скоро. Както директорът на платформата за социален маркетинг Vitrue – Реджи Брадфорд коментира: „Това е едва втората база от игра с общо девет бази“. Всъщност, маркетинг специалистите е твърде вероятно да се окажат противодействащата сила на тенденцията на усилена консолидация. До немалка степен изморени и отегчени от бума на социалните мрежи и работата, която произхожда от това за тях, те в никакъв случай не желаят да се обвързват с една компания (например Facebook) като проводник на дейността им към потребителите. „Маркетинг експертите искат повече платформи – не Facebook”, поясни Брадфорд.

Всъщност е почти очеизваждащо, че Google, Facebook, Twitter и твърде вероятно дори Apple или Microsoft ще "изяждат" по още някоя и друга стартираща компания, за да запълват празнините в обществената си стратегия. „Очакват ни още много сделки и консолидации“, прогнозира той.

Въпреки това скептицизмът надделява, когато се заговори за действията на големите играчи в сферата на социалния нетуъркинг, коментира авторът на статията Робърт Хоф от "Форбс".

Първо – твърде рано е. Прекалено много предизвикателства в нишата на социалните мрежи трябва тепърва да бъдат преодолени от Facebook или който и да е друг. И това да си гигант няма да ти помогне особено много при решаването на проблемите – казусът „Instagram” показва това много ясно.

Второ – прекалено лесно е за новите, все още „зелени“ играчи, всъщност да станат успешни компании за отрицателно време. Естествено, повечето от тях ще потънат на дъното, както мнозинството от стартъп бизнесите. Но Pinterest и Instagram показаха много ясно как може да се противодейства на олигархията, която някои очертават.

Въпреки че едва ли ще видим края на стартъп компаниите в сферата на нетуъркинга, един адекватен въпрос би бил: Кой точно ще бъде следващият обект на сериозна сделка? На първо място е Pinterest, която бързо стана третата най-посещавана социална мрежа. Сайтът дори може да се сблъска с проблеми с авторското право, които да принудят компанията да се изправи срещу някой гигант в съдебната зала, или да предприеме костващи сериозни финанси стъпки да промени проблемното статукво. И в момент, в който Facebook се опитва да бетонира позициите си в областта на споделянето на снимки, интересът на Google към Pinterest най-вероятно ще удари тавана. Въпреки това е все още рано за Pinterest да се пусне по течението и да се остави да бъде закупен – освен, естествено, ако цената не е прекалено висока и неустоима.

А сделката на цена цял 1 милиард долара, с която Facebook закупи Instagram, цената на Pinterest (както и на всяка следваща стартъп компания в социалния бранш) се увеличи много, много сериозно. Нещо повече – твърде вероятно е ходът на Facebook да отприщи потока на стартъп компании, които да се фабрикуват в стартъп инкубатори като YCombinator например.

Ако не друго, шокиращият финансов обем на сделката за Instagram гарантира нов взрив в социалните стартъп компании – и никаква консолидация няма да заглуши звука му в скоро време.

Оцени статията:
5.00/1
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 04.04   1581 г. – След околосветско плаване Франсис Дрейк е обявен в Лондон за рицар. 1818 г. – Конгресът на САЩ приема Националното знаме на САЩ, което има 13 бели и...