Тайнствени частици могат да охладят планетата

13.01.2012 | 18:17
по статията работи: Георги Георгиев
Учени доказаха съществуването на бирадикалите на Криге, които успешно се справят с редица атмосфени замърсители
Тайнствени частици могат да охладят планетата
Снимка: Sxc.hu

В сензационна статия, публикувана в сп. Science, британски изследователи от университетите в Манчестер, Бристъл и Националните лаборатории Sandia съобщиха за засичането на мистериозните бирадикали на Криге и за потенциално революционните ефекти от използването им в атмосферата.

Учените установили, че тези невидими междинни продукти са мощни окислители на редица атмосферни замърсители като азотния и серния диоксид, които се отделят при горенето на фосилни горива. Така те могат естествено да прочистят атмосферата и да смекчат ефекта на глобалното затопляне.

Макар че съществуването на тези химикали е било допускано на теория още през 50-те години на миналия век от германския физик Рудолф Криге, едва днес учените успели да ги открият в лабораторни условия.

Засичането на бирадикалите на Криге и измерването на скоростта им на реакция станало възможно благодарение на уникален апарат, който използва светлина от синхотрон от трето поколение.

Интензивната регулируемата светлина от синхотрона позволява на изследователите да различат формирането и разпадането на различни изомери – молекули, които съдържат едни и същи атоми, които са наредени в различни комбинации.

Чрез експериментите си учените установили, че бирадикалите реагирали по-бързо от предполаганото, което би предизвикало формирането на сулфати и нитрати в атмосферата. Така тези съединения ще доведат до образуването на аерозоли и в крайна сметка - до създаването на облаци, които също ще спомогнат за охлаждането на планетата.

Как обаче ще бъдат произведени въпросните вещества? Според проф. Дъдли Шалкрос от университета в Бристъл една от основните съставки за производството им идва от растенията, така че ролята на екосистемите в борбата с глобалното затопляне в бъдеще може да се окаже още по-съществена, отколкото предполагаме.

5.00/2
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...