Как да се държим по време на интервю

21.04.2013
по статията работи: Петя Бързилска
Трябва да познаваме добре себе си, да не отиваме гладни и да бъдем искрени по време на разговора
Как да се държим по време на интервю

Интервюто за работа е една от последните стъпки преди фактическо заемане на дадена длъжност. Писането на добро CV и в някои случаи на мотивационно писмо е важно, но по същия начин е важна и добрата подготовка за разговора с бъдещия ни работодател.

За това как трябва да се подготвим преди да отидем на интервю, ако сме имали късмета да ни поканят, разказва пред Econ.bg иновативният трейнър и специалист по кариерна подготовка Иван Диков*. "При подготовката за интервю са изключително важни три компонента – да познаваме добре себе си, да познаваме добре мястото, в което кандидатстваме, и да отидем там с правилната нагласа", смята експертът.

1. По думите му, колкото и странно да изглежда, първият елемент е ключов и много хора се провалят именно на него. Под "познаване на себе си" се има предвид не само да си знаем какво сме написали в съотвената кандидатура, но и да знаем какво точно ни отличава, какво ни продава, смята Иван Диков.

2. Според експерта трябва да познаваме добре компанията, за която кандидатсваме, но освен това и конкретната позиция. "Ако има нещо, което ни интересува и няма публична информация за него, то може да питаме по време на интервюто", заявява още специалистът по кариерна подготовка. По думите му това би направило само добро впечатление.

3. "Правилна нагласа" означава, че трябва да сме спокойни и уверени. Ако може, е препоръчително да сме на мястото за интервю 10-15 минути предварително и да седнем в близкото кафе или парк, за да релаксираме за кратко или да послушаме любима песен. Важно е също така да не отиваме гладни на интервю, съветва още експертът.

Колко искрени да бъдем?

Искреността е задължителна, смята Иван Диков. България е достатъчно малък пазар, за да можем да си позволим своеволието да преувеличим някои детайли, например работен стаж, предишна заплата, ниво на сертификати, дипломи и т.н., казва още експертът.

"Често с до два телефонни разговора, човекът, при когото кандидатстваме, може да се свърже с предишния ни работодател. И ще остане много разочарован, ако добие различна информация от тази, която вече е получил от нас", коментира още трейнърът.

Специалистите по подбор също така взимат насериозно препоръките, така че понякога може да се обадят на автора на дадена препоръка за по-подробна информация и евентуално да разберат дали не сте си я написал сам.

Понякога може да изпаднем в деликатна ситуация, когато по време на интервюто ни зададат въпрос, на който не сме сигурни как да отговорим, тъй като може да ни злепостави. Според специалиста обаче генерално правило е да бъдем откровенни, а не да се опитаме да се харесаме на работодателя с изричане на неистини. "Той би оценил, че ни сме наясно с нашата некомпетентност", казва още Иван Диков.

Какво прави най-голямо впечатление по време на интервюто?

Според специалиста по кариерна подготовка най-голямо впечатление прави онзи специфичен момент, в който демонстираме, че знаем точно колко сме подходящи за позицията, както и тя за нас. Трудовата психология ни учи, че винаги ще има разминаване между умения на кандидата и изисквания на позицията.

Понякога тези разминавания са в ущърб на кандидата, т.е. малко не му стига, за да е подходящ за позицията. Понякога пък разминаванията са в негова полза, т.е. уменията му покриват и задминават изискванията за позицията. Но ако това задминаване е прекалено голямо, тогава също настъпва проблем с т.н. прекалено квалифициран кандидат. Поради множество причини от социално-психологическо естество компанията не би направила предложение на един кандидат, който е многократно по-способен от изискванията за дадената позиция, коментира експертът.

Точно затова, по думите на специалиста, прави невероятно впечатление когато демонстрираме, че знаем къде точно се намираме в сътношението лични способности - изисквания на позицията.

Според него двете основни грешки, които допускат кандидатите са свързани именно с неправилно възприемане на това съотношение, и по-точно прекалено крайното възприемане. В едната крайност стоят хората, които смятат че са най-подходящи за позицията  - "Аз съм най-добър в България“. В другата крайност са хората, които имат прекалено ниска съпоставимост с позицията - "Това може и да не съм го работил, но ми трябват спешно пари и бих правил какво ли не". В тази връзка експертът съветва, както и много други неща в живота, и тук да се целим към златната среда.

*Иван Диков е иновативен трейнър и еклсклузивен LinkedIn консултант за България. Обучил е през последните 4 години над 3000 души, като сферите му на експертиза са кариерна подготовка, LinkedIn, нетуъринг, ораторско майсторство и обучителни умения.

Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
Оцени статията:
5.00/1
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 20.03   1413 г. – Хенри V става крал на Англия. 1792 г. – Законодателното събрание на Франция официално одобрява използването на гилотината за екзекутиране. 1808 г....