Десетте бири, които завладяха света 1

31.05.2012 | 12:00
по статията работи: Петър Чернев
Топ 10 на най-известните марки от кехлибарената течност се изработва от изследователската компания Millward Brown
Десетте бири, които завладяха света

Идва лято... Най-топлият сезон от годината, който предразполага към пиене на бира. По този повод в следващите няколко реда ще ви запознаем с класацията на сайта "Бизнес инсайдър", която включва 10-те най-известни марки бира в света. В материала се посочва, че вкусът на пиещите кехлибарена течност се променя с поколенията. Днес на мода са нискокалоричните марки, докато голяма част от нашите родители например са предпочитали по-тежки марки, че и дори бира с име "Бира".

Резултатите са обобщени от изследователската компания Millward Brown, която всяка година класира 10-те топ марки бира. Подреждането се базира на стойността на всеки бранд. В този показател влизат колко пари печели той, потенциалните му бъдещи приходи и неговото качество в очите на потребителите. Крайната стойност на всяка марка се изразява в долари.

На десето място е немската марка Beck's. Тя е оценена на 1,55 млрд. долара (спад с 20% в сравнение с миналата година). В момента пивоварната използва услугите на маркетинговата компания Mother New York (MYN). Последната спечели внимание след като успя да подобри продажбите на Stella Artois.

MYN към днешна дата работи по това да покаже на хората, че Beck's има връзка с изкуството. По този повод  изпълнителката Mathangi "Maya" Arulpragasam (известна като MIA) беше поканена да създаде нов дизайн на немската марка. От "Бизнес исайдър" отбеляват, че ако парите за реклама се увеличат, това може да помогне за решаването на въпроса със загубата на стойност на бранда.

Девета се нарежда произвежданата в Чикаго бира Miller Lite. Тя е оценена на 2,51 млрд. долара (спад с 9% на годишна база). Упадъкът на стартиралата през 1973 г. лека бира може да се обвърже с намаляването на продажбите. Това доведе до смяната на дългогодишната маркетингова агенция DraftFCB, чиито услуги бяха използвани от 1979 г. насам.

Да рекламираш Miler Lite в момента изглежда леко отчаяно. В един момент от компанията опитаха нов маркетингов подход, който се провали. Впоследствие те се върнаха към традиционния слоган „Време е за Miler”. Производителят също така въведе и нов ключ на кеновете си, който трябва да направи сипването на пиво по-лесно.

Осмото място в класацията се заема от водещата марка бира в Бразилия – Brahma. Тя е оценена на 2,36 млрд. долара (годишен ръст от 18%). Брандът е част от голямата бирена тройка в Страната на кафето, в която попадат още Skol и Antarctiа. Всички те в момента се произвеждат от най-голямата пивоварна в Южна Америка AmBev.

Brahma и Skol практически вървят ръка за ръка на пазара. През първото тримесечие на годината продажбите и на двете компании отчетоха ръст. Може да се каже със сигурност, че докато местната икономика расте и бразилците харчат повече за бири, които не се продават с отстъпка, Brahma ще печели все повече.

Седма се нарежда прочутата тъмна ирландска бира Guinness. Тя се оценява на 4,04 млрд. долара (17% годишен ръст).

Бирата в момента не е особено популярна в Европа, но за сметка на това отчита ръст на продажбите си в САЩ и в развиващите се страни. По този повод маркетинговият директор на пивоварната, която я произвежда - Diageo, обясни: „В Нигерия се проведе футболен мач между националите отбори на страната и Аржентина. Той се състоя с финансовата помощ на Guinness. Какво се получи? Всички на стадиона – фенове, фотографи, анализатори, пиеха точно тази марка. Отделно срещата беше наблюдавана от 42 млн. души по телевизията. В резултат от това ние успяхме да спечелим много пари от мача“.

Оставаме в Европа. На шесто място попада белгийската Stella Artois. Тя е оценена на 4,53 млрд. долара (без промяна спрямо миналата година). Липсата на изменение в стойността на бранда е изненадваща. През първото тримесечие на годината продажбите на тази марка в САЩ скочиха с 22,5%, обясняват от Anheuser-Busch InBev. Като цяло през последните години Stella има зашеметяващ ръст. Около 80% от продажбите й са под формата на наливна бира.

Рекламата на Stella Artois е поверена на маркетинговата агенция Mother in New York. Спотовете в различните медии са забележителни с това, че носят европейско усещане. Последната рекламна кампания, която носи лозунга: „Красива е (Stella Artois – бел.ред.)“ започна през февруари.

Накратко – продажбите на Stella са толкова високи, защото тя очевидно е изборът, когато на човек му се прииска нещо специално. От своя страна Anheuser-Busch InBev се надява потребителите да си поръчват колкото може по-голяма чаша от кехлибарената течност.

Връщайки се в Бразилия, на пето място в класацията попада Skol. Тя е оценена на 4,67 млрд. долара (3% годишен ръст).

Когато икономиката на Бразилия расте, подобна е и съдбата на продажбите на Skol. В средата на първото десетилетие на XXI век тя беше номер 1 в Бразилия. И в момента е една от трите най-силни марки в южноамериканската държава. Преди известно време на пазара се появи ново попълнение в семейството на Skol – Skol 360. От пивоварната Anheuser-Busch InBev обясняват, че 360 любители на бирата, участвали в нейно проучване, са изпитали по-малко надуване на корема с тази, отколкото с други марки.

Приближавайки се до челните места на четвърта позиция намираме мексиканската бира Corona. Тя е оценена на 5,11 млрд. долара (6% спад на годишна база).

През последната година най-накрая Corona успя да стабилизира печалбата си след като няколко години наред отчиташе спадове. Компанията успява да запази силен образа си на американския пазар. Там тя се представя като „ваканция в бутилка“ - послание, което не носи заплаха за местната конкуренция. Цялостното внушение се подсилва и от плажните реклами, които бяха изработени от агенцията Cramer-Krasselt.

Мексиканското пиво често се сервира с парченце лимон, което е закрепено за гърлото на бутилката. По този начин се припомня, че то е конкуренция на американците от Budweiser.

Челната тройка започва с холандската бира Heineken. Тя е оценена на 6,06 млрд. долара (8% годишен спад).
Heineken прави много сериозни инвестиции в различни сфера на спорта. В това число попадат най-комерсиалният футболен турнир в Европа – Шампионската лига, и купата Heineken Cup, която се дава в ръгбито. Компанията има също така много сериозно присъствие в социалната мрежа Facebook. Нейната страница там е харесвана от 6.8 млн. души (повече от всяка друга бира на света).

Спадът в стойността на марката показва, че всички компании в сектора е възможно да срещнат трудности в продажбите си. За да се промени нещо в тази посока, Heineken купи Starcom MediaVest Group, която се занимава с контакти с потребителските организации и останалите марки.

Сребърният медал и съответно - второто място в класацията, попада при Budweiser. Американската марка е оценена на 7,51 млрд. долара (15% годишен спад).

Budweiser е втората най-скъпа марка бира в света, но продажбите й показват, че в САЩ тя заема „едва“ трето място – срамно поражение за доскорошния крал на бирата. До него се стигна след като част от почитателите на тази марка кехлибарена течност се обърнаха към други, по-качествено изработени алтернативи.

В (неуспешен) опит да изглежда отново съвременна, от бирарията проведоха реалити телевизионна програма и докараха по-непокорно изглеждащ вид на бутилките си и всички останали опаковки.

И най-скъпата марка в бира в света е... Bud Light. Тя е оценена на 8,37 млрд. долара (17% годишен ръст).
Резултатът едва ли буди изненада, като се има предвид фактът, че от дълго време Bud Light е най-продаваната марка бира в САЩ. Първото място на този пазар е нещо много важно, тъй като американците са големи почитатели на кехлибарената течност.

Пивоварната Anheuser-Busch InBev обаче не лежи на стари лаври. Тя подготви и вече продава новите разновидности Bud Light Lime и Bud Light Platinum Line, които се оказаха доста популярни. От друга страна пускането на нови варианти на вече съществуваща бира е премерен риск - по този начин винаги можеш да разкажеш някоя и друга нова история на клиентите си. 

Станете фен на страницата на Econ.bg във Facebook!

Оцени статията:
4.50/4
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари 3
Подреди по: Най-нови | Най-стари

Boris Krumov 19.06.2012 | 11:16
Но нищо, ама нищо не може да се сравни с потна халба Pilsner Urquell - тя е извън класациите ! О, и апропо, budweiser e redneck-ска бира ;)
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 19.04   65 г. – разкрит е "Пизоновия заговор" срещу император Нерон. 548 г. – Тържествено е осветена базиликата Сан Витале в Равена от 27-ия епископ на...